21 Februari 2013

PBT tiada kuasa sekat AES: Selangor akan buat rayuan

10 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor memandang serius keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak mempunyai kuasa terhadap struktur yang dibina diatas jalan persekutuan termasuk kamera AES.

Sehubungan itu, kerajaan negeri Selangor  telah merangka beberapa tindakan susulan termasuk mengarahkan kamar Penasihat undang-undang Negeri Selangor dan jabatan undang-undang Majlis Perbandaran Selayang (MPS) untuk menyemak nota kehakiman dan memfailkan rayuan.

Demikian kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam satu kenyataannya hari ini.

Ini ekoran keputusan Mahkamah hari ini yang memutuskan pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak mempunyai kuasa ke atas sebarang struktor yang dibina di atas jalanraya persekutuan khasnya lebuhraya.

Keputusan ini dibuat ekoran permohonan kontraktor kepada Automated Enforcement System (AES), Beta Tegap Sdn Bhd kepada mahkamah untuk mengkaji kuasa undang-undang (judicial review).

Ini ekoran tindakan kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang menghalang pemasangan kamera AES di atas tanah di negeri mereka.


Sehubungan dengan itu, Kahlid berkata, Kerajaan Negeri juga telah mengarahkan Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor untuk menyediakan senarai cadangan pembangunan persekutuan samada lebuhraya atau Prasarana Transit Aliran Ringat (LRT) untuk disemak semula oleh Majlis Kerajaan Negeri bagi memastikan kepentingan rakyat Selangor dan kerajaan negeri terjamin.

Pada masa yang sama mana-mana kebenaran pembangunan  yang telah diberikan kepada jalanraya dan prasarana persekutuan hendaklan digantung buat sementara waktu sehingga proses rayuan selesai.

harakah/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan umno bn haram jadah betul suka menyusahkan rakyat sendiri.