31 Mac 2013

Jeritan saksi jadi penyelamat

19 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


Jeritan saksi jadi penyelamat

Kedai menjual dan membaiki peralatan elektrik hangus dalam kebakaran.
TIKAM BATU - Sebuah kedai menjual dan membaiki peralatan elektrik hangus dalam kebakaran semasa kejadian dekat deretan rumah kedai dua tingkat di belakang sebuah stesen minyak di sini, kira-kira jam 8 malam kelmarin.

Bagaimanapun, api berjaya dikawal daripada merebak ke kedai bersebelahan berikutan bantuan pasukan penyelamat yang tiba dalam tempoh singkat memandangkan jarak lokasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Tikam Batu tidak sampai kira-kira satu kilometer.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tikam Batu, Penolong Penguasa Bomba Mohd Razmi Abd Rashid berkata, pihaknya menerima panggilan orang awam pada jam 7.56 malam dan tiba di lokasi empat minit kemudian.

Menurutnya, pihak bomba mengambil masa selama 11 minit untuk memadamkan api dan berjaya mengelakkan kebakaran terus merebak.

“Lima jentera dikejarkan ke lokasi dalam operasi memadamkan kebakaran melibatkan 37 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Tikam Batu, Sungai Petani dan pasukan sukarelawan,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Beliau berkata, punca dan kerugian masih dalam siasatan.

Bagaimanapun, suasana tenang selepas kerja-kerja operasi memadam kebakaran hampir selesai kembali hangat apabila orang ramai dikejutkan dengan insiden api kecil sebuah kedai lain di deretan sama dua jam kemudian.

Saksi kejadian berkata, orang ramai yang menyedari terdapat asap dari kedai yang terletak di hujung deretan itu menjerit memanggil pasukan bomba supaya memadamkan kebakaran di lokasi kedua.

“Tindakan pantas anggota bomba yang berlari ke lokasi kedua di hujung rumah kedai patut dipuji kerana mampu menyelamatkan keseluruhan kira-kira 20 buah deretan kedai daripada terus terbakar,” katanya.

Menurutnya, kejadian kedua ini dipercayai angkara pihak tertentu yang sengaja mencetuskan kekecohan.

“Nasib baik ia disedari, jika tidak habis semua kedai di sini musnah terbakar,” katanya.

Sinar/-

Tiada ulasan: