05 Jun 2014

Teluk Intan: DAP jangan salahkan pihak lain

7 Sya'aban 1435. [MOD] -

KOTA BHARU: Kelantan menolak andaian pemimpin DAP kononnya isu hudud menjadi faktor parti itu gagal mempertahankan Parlimen Teluk Intan pada pilihan raya kecil (PRK) Sabtu lalu.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, DAP tidak sepatutnya menyandarkan kekalahan di Teluk Intan kepada orang lain tanpa melihat dalaman parti itu sendiri.

“Kalau hendak dakwa Teluk Intan kalah kerana isu hudud mengapa pula di Bukit Gelugor parti terbabit boleh menang sedangkan isu hudud juga hangat diperkatakan ketika itu.

“Berdasar kepada pengamatan banyak pihak, isu calon menjadi antara faktor yang perlu diambil kira. Oleh itu sikap menyalahkan orang lain tidak sepatutnya berlaku,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Perdagangan Kelantan di Kelantan Trade Centre di sini, hari ini.

Semalam seorang pemimpin DAP, Gobind Singh Deo menyifatkan kontroversi pelaksanaan hudud oleh PAS menjadi penyumbang besar kepada kekalahan parti itu di Teluk Intan.

Sedangkan sebelum ini kajian Dr Ngreng Miang Hong dari UCSI Poll Research Center mendapati hanya 12 peratus responden pengundi Cina yang peka terhadap isu pelaksanaan hudud di Kelantan.

Pada PRK Parlimen Teluk Intan calon DAP, Dyana Sofya Mohd Daud gagal mempertahankan kerusi tersebut apabila tewas sebanyak 238 undi kepada Datuk Mah Siew Keong daripada Gerakan.

Sebelum itu di PRK Bukit Gelugor, Ram Karpal juga dari DAP berjaya mengekalkan kerusi dengan majoriti 37,659 undi.

Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, faktor pengundi luar tidak balik mengundi menyumbang kepada penurunan sekitar 7,000 undi DAP.

“Isu ini wajar dilihat secara holistik dan tidak hanya menyalahkan PAS semata-mata. Jika logik demikian mahu dipakai, adakah wajar PAS pula menyalahkan DAP jika gagal menarik undi kaum Melayu.

“Sikap menyalahkan PAS dan hudud hanya suatu analisa tergesa-gesa. Keluarlah analisa yang lebih adil,” katanya. - HARAKAHDAILY

Tiada ulasan: