20 Julai 2014

Fakta Gaza, Palestin yang dilupakan

22 Ramadhan 1435. [MOD] -
DR SUHAZELI ABDULLAH



PERJUANGAN rakyat Gaza mempunyai sejarah tersendiri. Namun mereka semua adalah sebahagian dari kita. Perjuangan rakyat Gaza tidak ada waktu tidur, mereka terus bersiap sedia untuk membebaskan diri dari penjajahan di bumi sendiri. 

Berikut adalah fakta-fakta yang mungkin dilupai oleh kita semua:

1. Tanggal 15hb Mei 1948, Yahudi berjaya menakluki Palestin dan menubuhkan negara haram Israel. Dunia semua menyaksikan kemelut ini, akan tetapi membisu kerana Israel telah memakan jiwa-jiwa mereka dan menusuk jarum kebencian kepada Islam. Rentetan dari itu Segenting Gaza terbentuk.  Gaza telah diserang oleh Israel pada tahun 1967 dan pernah sejak itu Israel secara haram menduduki Gaza.

2. Gaza dikelilingi pada tiga sempadannya oleh Israel. Sempadannya disekat ketiga-tiga belah pihak oleh tentera Israel, tentera laut dan sebelah oleh Mesir. Tentera Mesir bersama-sama dengan pemerhati antarabangsa dan pemantauan Israel dan PBB menghalang kemasukan mana-mana badan ke Gaza. Jadi Gaza adalah benar-benar penjara besar di mana kapal terbang tidak boleh masuk tanpa kebenaran Israel. Kapal laut tidak dibenarkan berlabuh.

3. Gaza tidak mempunyai pelabuhan laut (pelabuhan nelayan ada, tetapi terhad sekitar 5 batu nautika sahaja) atau lapangan terbang atau stesen kereta api.

4. Penduduk Gaza tidak boleh meninggalkan Gaza kerana ramai mereka tidak mempunyai pasport. Pasport diluluskan secara terhad. Tambahan pula terdapat pusat pemeriksaan Israel di setiap sempadan. Juga tidak ada dari mana-mana negara boleh memasuki Gaza tanpa kebenaran Israel. Kebenaran memasuki Gaza terlalu ketat. Ahli politik negara-negara yang kuat pun telah dinafikan memasuki Gaza oleh Israel. Gaza adalah suatu tempat yang benar-benar terpisah dari seluruh dunia.

5. Setiap komoditi kegunaan harian datang melalui pusat-pusat pemeriksaan Israel. Malah susu, Ubat-ubatan, gandum semua barang harian datang melalui Israel. Sistem kewangannya adalah dikawal oleh Israel dimana mata wangnya shekel. Israel mengenakan caj cukai ke atas semua barang dan akan melalui tempat pemeriksaan.

6. Gaza adalah seperti penjara besar. Ia adalah negara di bawah penyisihan dunia. Tentera Israel mengganggu dan menghina rakyat Gaza setiap hari sebagai rakyat Gaza  berjawatan dalam kerajaan.

7. PBB telah menggesa Israel banyak kali untuk membuang undang-undang penyisihan rakyat Gaza dan ianya menyalahi undang-undang di Gaza tetapi Israel tidak pernah mendengar PBB. Mereka menganggap makhluk selain dari bangsa Yahudi adalah binatang. Lebih daripada 50 resolusi yang telah diluluskan oleh PBB terhadap Israel tetapi Amerika Syarikat sentiasa di sebelah Israel, menyebabkan mereka semakin angkuh.

8. Makanan dan keperluan sentiasa berkurangan di Gaza kerana sekatan import makanan oleh Israel. Kedai tidak mempunyai bekalan yang cukup, hospital tidak mempunyai ubat yang mencukupi dan ubat penting tiada. Kuasa letrik adalah terhad, petrol dan gas adalah dalam kekurangan juga. Inflasi tertinggi di dunia adalah di Gaza. Kemiskinan yang semakin meningkat pada kadar yang paling tinggi juga.

9. Tiada doktor atau peralatan khusus untuk merawat kecederaan serius atau penyakit dalaman di mana-mana hospital. Sejak berlaku perang, Israel menyerang menggunakan bom. Orang awam yang tidak bersalah tercedera semasa pengeboman. Hak kemanusiaan untuk keluar merawat tetapi tentera Israel tidak membenarkan dengan mendesak Mesir berbuat demikian. Oleh itu, luka-luka yang boleh dirawat menjadi lebih teruk dan cedera semakin parah menjadikan mereka cacat untuk sepanjang hidup mereka.

10. Masyarakat dunia berkembang maju dan kaya, namun rakyat Gaza telah menjadi pengemis dan menjadi banduan di negeri sendiri. Anda bayangkan trauma penghinaan gangguan sakit hati orang-orang yang telah menyerang dan menawan serta menjadi hamba di negara sendiri?

11. Mereka telah berjuang untuk kemerdekaan mereka sejak hampir 50 tahun. Dengan setiap hari yang berlalu Israel membina penempatan baru bagi warga Israel di tanah jajahan baru mereka. Setiap hari yang berlalu dengan penuh harapan agar merdeka, harapan untuk hidup kehidupan yang normal seperti mana-mana manusia lain menjadi samar. Setiap malam mereka tidur dalam kesakitan dan setiap pagi mereka bangun dengan kesedihan.

Dalam alasan mahu rundingan damai Israel sebenarnya melambatkan kebebasan mereka. Israel setiap hari menjajah tanah mereka dengan membina rumah baru Israel dan penempatan. Rakyat Palestin tahu ini dan mereka menontonnya tanpa daya. Sama seperti kambing yang berhati singa makan kanak-kanak tetapi tidak boleh berbuat apa-apa walau air mata darah tumpah sekalipun. Dengan askar Israel mengganggu mereka, mengutuk mereka, menyalahgunakan mereka mengejek mereka, mencederakan mereka, membunuh mereka setiap hari di negeri mereka sendiri, semua rakyat Palestin boleh lakukan ialah menonton dan menangis.

12. Apakah pilihan dan solusi yang anda ada sekarang? Kita disuap oleh media barat  yang berasa seolah-olah rakyat Gaza lah yang menceroboh Israel dan Israel sedang berjuang untuk kebebasan rakyatnya. Supaya orang hanya boleh mengutuk dan menyalahkan penduduk Gaza. Bolehkah anda cuba untuk merasa kesengsaraan dan ketidakupayaan mereka? Kita tidak boleh bayangkan perbelanjaan walaupun satu hari dalam penjara yang dipanggil Gaza dan mereka yang tinggal di sana setiap hari...

Silalah bangkit wahai umat untuk Gaza demi kemanusiaan sejagat!

Penulis ialah Urusetia Isu Palestin Yayasan Amal Malaysia.

Tiada ulasan: