19 Januari 2008

Apa Sudah Jadi : Formula Satu (F 1) Di Waktu Malam

Mengulas mengenai F 1 bukan bermaksud saya meminatinya. Bila terbaca laporan akhbar bahawa ianya akan dilakukan pada malam hari saya terpanggil dan rasa bertanggung jawab untuk membuat sedikit ulasan segera.


Dilaporkan Malaysia ‘dipaksa’ Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) menganjurkan perlumbaan kereta Formula Satu (F1) pada waktu malam mulai tahun 2011 sebagai salah satu syarat untuk terus menjadi tuan rumah.

Berikutan arahan FIA itu, Litar Antarabangsa Sepang (SIC) bercadang untuk mencuba melangsungkan perlumbaan di waktu malam mulai tahun depan.Pengerusi SIC, Datuk Mokhzani Mahathir berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan sebuah konsultan minggu depan bagi merealisasikan hasrat itu secepat yang mungkin.“Ia adalah konsultan sama yang membantu Singapura melangsungkan perlumbaan malam pada September ini.“Kita juga akan mengkaji buruk baik menganjurkan perlumbaan di waktu malam termasuk dalam soal komersial, pemasangan lampu dan sebagainya,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran F1 Petronas GP Malaysia 2008 yang disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Esplande KLCC di sini, malam tadi.

Mahu atau tidak F 1 sudah bertapak di negara kita sekian lama. Jika Kerajaan BA menang dalam PR akan datang kita berjanji kepada peminat F 1 untuk meneruskannya tetapi dalam bentuk baru yang lebih baik dan tidak bercanggah dengan peraturan Islam dan FIA.

Kita berharap suatu kajian langkah yang munasabah dilakukan untuk mengelakkan maksiat bertambah selama acara itu berlangsung diwaktu malam. Jika acara ini yang telah dilakukan diwaktu siang melibatkan percampuran muda muda tanpa batas, amat dibimbangi sesuatu yang lebih teruk berlaku bila acara diadakan pada waktu malam.

Kita setuju cadangan Mokhzani dalam hal menambah lampu, tetapi jangan lupa pencegah maksiat di negeri Selangor juga perlu difikirkan untuk ditambah. Kalau tidak kita takut semasa ada perlumbaan di litar, ada perlumbaan lain didalam gelap. Usaha pencegahan maksiat di Selangor nampaknya bertambah rumit dan pelbagai.

Tiada ulasan: