11 Januari 2008

Renungan Hijrah

Sesungguh sebagai seorang yang beriman kepada Allah dan Rasul, kita mestilah sangat bersyukur dengan kedatangan tahun baru Hijrah 1429. Kedatangannya sangat berarti sebagai suatu tekad untuk meningkatkan jihad dan amal soleh untuk setahun mendatang.

Semuga setahun mendatang adalah lebih baik dari setahun yang telah berlalu. Itulah tekad kita. Semarakkan roh perjuangan Islam yang mungkin tidak menyerlah sepenuhnya dalam diri anda, ayuh teruskan perjuangan suci ini.

Marilah kita merenung kepada tawaran Allah SWt dalam Surah Ash-Shaaf dibawah, mudah-mudahan memberi suatu suntikan baru untuk tahun baru Hijrah ini :-


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ


Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?


تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ


(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.


يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ


Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah `Adn. Itulah keberuntungan yang besar.(Ash-Shaaf: 10-13 )

Ya Allah berilah taufik dan hidayah Mu kepada mereka yang masih enggan bersama kami dalam perjuangan suci ini.

Tiada ulasan: