19 Februari 2008

Kelantan Sihat.

Menteri Besar Kelantan mengatakan Kelantan tidak ‘sakit’ dan tidak memerlukan ‘rawatan’, Mursyidul Am Pas itu ketika mempertahankan corak pemerintahan parti pembangkang itu di Kelantan berkata, Kelantan membangun mengikut acuan sendiri.Malah, menurut beliau, orang Melayu dan Cina di Kelantan hidup bagai adik-beradik dan menunjukkan kemesraan hidup bersama kerajaan yang berasaskan Islam.



Kenyataan ini sebagai menjawab tohmahan yang tidak berasas dari Najib yang melawat Kelantan babarapa hari lepas. Kita melihat bahawa Najib sepatutnya merenung diri sendiri yang sebenarnya memerlukan "rawatan".

Selain itu semua negeri yang diperintah BN sebenarnya dalam keadaan "sakit" tenat. Buat apa menyibuk mengenai Kelantan yang lebih sihat. Sihatnya Kelantan dapat dilihat dengan keupayaan negeri itu membayar hutang lapok BN sejak tahun 1990 secara berjadual. Malah tiada lagi hutang baru.

Dasar jimat cermat dan pembenterasan rasuah menyebabkan banyak harta rakyat terselamat malah kembali kepada rakyat walaupoun kita dipinggirkan dan ditidakkan dalam banyak segi. Contohnya hasil minyak dan gas yang disedut di Kelantan telah didaratkan di Thailand.

Suatu hal yang sangat menarik dalam pemerintahan Kerajaan Kelantan ialah penekanan soal kerohanian yang menghasikan rakyat yang bertakwa dan berakhlak mulia. Kesannya terasa bila pusat-pusat ibadah dipenuhi oleh masyarakat berbagai umur dan kedudukan. Sembahyang subuh di Kelantan dah jadi macam sembahyang Jumaat.

Tiada ulasan: