02 Mei 2012

Padah buang puntung rokok

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA – Pelbagai alasan diberikan individu yang ditahan oleh anggota Penguatkuasa Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) kerana membuang sampah merata-rata di sekitar Pusat Bandaraya Petaling Jaya, kelmarin.

Ada yang kata tidak tahu mengenai kempen Kutu Sampah yang sudah dimulakan pihak berkuasa tempatan itu sejak Ogos tahun lalu dan tidak kurang juga yang merayu supaya tidak dikompaun.

Bagaimanapun, sebanyak 31 kompaun dikeluarkan dan kebanyakannya atas kesalahan membuang puntung rokok merata-rata di tempat awam.

Datuk Bandar MBPJ, Da­tuk Mohamad Roslan Sakiman berkata, setakat ini MBPJ melalui Jabatan Penguatkuasaan melantik 20 anggota khas di lokasi berkenaan termasuk di sekitar Pusat Bandar Petaling Jaya dan terbaru ia akan diperluas di kawasan SS2 dan Dataran Sunway.

“Bagi menghebahkan kempen ini secara meluas kepada orang ramai, MBPJ bercadang meneruskan kempen ini menerusi persatuan teksi dan sukarelawan berminat selain akan mengedarkan 10,000 risalah termasuk pemasangan bunting dan papan tanda di lokasi terpilih,” katanya.

Beliau berkata, kempen juga akan melibatkan sekolah rendah dan sekolah menengah di seluruh Petaling Jaya yang bertujuan untuk mendidik golongan pelajar supaya sentiasa menjaga kebersihan kawasan sekitar terutamanya apabila berada tempat awam.

“Setakat ini mereka yang didapati membuang sampah merata-rata boleh dikompaun RM50 hingga RM100 namun jika pesalah dapat membayar terus ketika ditahan, jumlah yang perlu dibayar hanya RM25 sahaja,” katanya

Difahamkan, sejak Kempen Kutu Sampah diperkenalkan Ogos lalu, sebanyak 165 kompaun dikeluarkan dan daripada jumlah itu, 75 kompaun masih tidak berbayar dengan 47 notis peringatan dikeluarkan kepada pesalah.

Sinar Harian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagus untuk mendidik, pandangan saya kali pertama ambil keterangan diri dan diberi nasihat. Jika didapati kali kedua masih melakukan kesalahan baru ambil tindakan kompoun.