02 Mei 2012

Ramai belum daftar kelahiran

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KAMPUNG LUBUK PERAH – Masih ramai masyarakat Orang Asli di sini tidak mempunyai dokumen pengenalan diri terutamanya kanak-kanak.

Pejabat Pusat Khidmat Rakyat Adun Kemayan dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) berjaya menjejaki lapan kanak-kanak dan seorang dewasa yang belum memiliki sebarang dokumen tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemayan, Mohd Fadil Osman berkata, mereka adalah dari Kampung Pencorong iaitu sebuah kampung kecil yang terdapat dalam pentadbiran Kampung Lubuk Perah.

Menurutnya, tidak sampai 10 keluarga menetap di situ, namun mempunyai populasi penduduk hampir 50 orang.

“Kita mahu membantu mereka. Dengan keadaan infrastruktur yang belum sempurna sepenuhnya termasuk tiada kemudahan pengangkutan, adalah wajar kita sendiri turun padang.

“Ini secara tidak langsung membantu JPN merekodkan bilangan penduduk di sesebuah kawasan dengan angka yang betul,” katanya.

Sinar Harian turut mendapatkan penjelasan daripada penduduk mengenai kelewatan mereka mendaftarkan kelahiran anak masing-masing.

Seorang penduduk, Zamani Tan, 28, berkata, dua daripada tiga anaknya tidak mempunyai dokumen pengenalan diri.

Menurutnya, masalah pengangkutan adalah punca utama dia tidak mendaftarkan kelahiran anak-anaknya.

“Anak kedua saya, Ajling Damai, 9, dilahirkan dalam kawasan hutan semasa kami tinggal di daerah Rompin. Jadi, memang kami tidak mampu untuk ke JPN.

“Begitu juga dengan Dina, lima tahun kami tidak sempat berbuat demikian walaupun dia dilahirkan di hospital kerajaan,” katanya.

Zamani berkata, walaupun anaknya tidak mempunyai sijil kelahiran, tetapi mereka dibenarkan bersekolah selepas mendapat surat pengakuan daripada pihak Jakoa.

Sementara itu, Amy Roslan, 24, berkata, hanya seorang anaknya yang belum didaftarkan.

Katanya, tiga anaknya yang lain sudah memiliki dokumen ­peng­enalan diri kerana semasa kelahiran mereka, dia menetap di kawasan yang ­mempunyai kemudahan infrastruktur.

“Dua anak saya dilahirkan di Melaka, seorang lagi di Muadzam Shah, tetapi anak yang ketiga, saya tidak sempat ke JPN.

“Jadi, apabila kakitangan JPN datang ke kampung ini, saya terus mendaftarkannya kerana ia lebih mudah dan saya tidak perlu keluar ke bandar,” katanya.

Jamal Yokmat, 36, berkata, sekiranya isterinya sempat melahirkan anak di hospital, dia tidak mempunyai masalah untuk mendaftarkan kelahiran anak mereka.

Namun, apabila anak keduanya dilahirkan di rumah, keadaan itu menyukarkannya untuk JPN yang jauhnya lebih 40 kilometer.

Katanya, perkara itu diabaikan sehinggalah pihak JPN datang sendiri ke kampungnya.

“Saya berterima kasih kepada semua pihak yang sudi datang ke kampung ini untuk membantu mendaftarkan anak saya.

“Mungkin kalau mereka tidak datang, saya tidak akan berkesempatan mendaftarkan kelahiran anak saya,” katanya.
24 tahun tiada dokumen

Lebih memeranjatkan apabila ada penduduk yang berumur 24 tahun dan telah berumah tangga, masih tidak mempunyai dokumen pengenalan diri.

Nazri Datang, hanya menghantar maklumat diri kepada pihak Jakoa pada awal tahun ini untuk diserahkan kepada JPN.

Menurutnya, daripada sembilan beradik, hanya dia yang masih tidak mendaftar di JPN.

“Saya sendiri tidak tahu bila ­tarikh dan tahun saya lahir. Bapa saya ­mengandaikan saya berumur 24 ­tahun kerana jarak kami adik-­beradik hanya selang setahun.

“Jadi, selepas ini, saya harap boleh memiliki kad pengenalan secepat mungkin bagi memudahkan saya mendapatkan pekerjaan tetap,” katanya.

Pemangku Pegawai JPN Daerah, Zuliki Yaakob berkata, kurangnya kesedaran masyarakat Orang Asli mengenai pentingnya dokumen pengenalan diri menyebabkan ramai mengabaikan perkara itu

Menurutnya, pihaknya sentiasa menjejaki mereka yang masih belum mempunyai dokumen pengenalan diri melalui bantuan jabatan atau agensi kerajaan yang lain termasuk wakil rakyat.

Beliau berharap, dengan kehadiran mereka ke setiap perkampungan Orang Asli mampu memberi kesedaran kepada masyarakat itu supaya mendaftarkan kelahiran anak mereka.

kosmo/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak daftar kelahiran pun boleh jadi pengundi asalkan undi ...