02 Mei 2012

Pemandu kenderaan berat guna lebuh raya secara haram

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KULIM - Pemandu kenderaan berat terus mengaut keuntungan secara haram apabila menggunakan lebuh raya.

Tinjauan mendapati pemandu lori akan menukar kad tol yang dimiliki mereka di hentian rehat tertentu sebelum meneruskan perjalanan.

Daripada maklumat diterima, apabila laluan terus dari Perlis ke Johor diperkenalkan, ia dikatakan memudahkan mereka melakukan jenayah penipuan ini setiap hari.

Difahamkan, sehingga kini penguat kuasa tol berjaya menahan beberapa suspek, tetapi tidak ada undang-undang khusus boleh diambil.

Jurucakap tol berkata, permasala-han itu mengakibatkan pihak tol mengalami kerugian ribuan ringgit sehari dan ia menjejaskan operasi penyenggaraan yang akan dijalankan.

“Masalah penipuan ini sangat serius kerana ia melibatkan ribuan ringgit. Pemandu kenderaan berat khususnya lori dan bas sememangnya terlibat dalam perlakuan ini dan ia dibuktikan dengan tertangkapnya beberapa suspek terlibat.

“Sebuah lori atau bas datang dari Johor akan berhenti di beberapa hentian yang telah dikenal pasti, antaranya Hentian Sungai Perak dan Hentian Bukit Merah. Apabila tiba di hentian ini ada individu yang akan menukar kad tol pemandu terlibat,” katanya.

Menurutnya, jumlah tol yang dikenakan untuk kenderaan berat adalah kira-kira RM128. Difahamkan, modus operandinya adalah seperti kenderaan yang datang dari arah Johor tadi akan mengambil kad tol pemandu lori yang datang dari arah Juru.

Pemandu akan keluar melalui tol berhampiran Tol Bandar Baharu dan kadar tol yang dikenakan kepada mereka hanya kira-kira RM8.50.

“Cuba bayangkan seorang pemandu boleh jimat lebih RM100 dengan hanya guna cara penipuan ini. Sepatutnya tiap pemandu kenderaan berat telah diberikan wang oleh majikan mereka untuk membayar tol.

“Tetapi kemudahan ini disalahgunakan sehingga mengakibatkan syarikat tol terlibat mengalami kerugian. Sehingga kini penipuan seperti ini sering berlaku pada waktu malam dan musim perayaan dimana kebanyakan pekerja tol sibuk,” katanya.

Menurutnya lagi, dengan cara penipuan itu, pemandu boleh mendapat lebihan gaji daripada majikan mereka kira-kira RM100 setiap kali perjalanan.

Katanya, ini bermakna syarikat mereka bekerja akan membayar lebih RM2,000 kepada pemandu bagi tujuan pembayaran tol, tetapi wang itu tidak digunakan sebaliknya menjadi wang sampingan pemandu.

“Tidak hairan sekiranya ada pemandu dapat hidup dalam keadaan mewah kerana mereka memperoleh lebihan wang setiap bulan,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: