02 Mei 2012

Curi motosikal ikut tempahan

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KULIM - Seorang remaja lelaki 19 tahun yang ditahan di Kulim Hi-Tech baru-baru ini kerana terlibat kegiatan mencuri motosikal memberitahu melakukan jenayah itu kerana ia mudah dilakukan selain mendapat pembayaran segera daripada pembeli.

Menurutnya setiap motosikal dicuri akan dijual dengan harga RM1,100 hingga RM1,500, manakala apabila mendapat bayaran daripada pembeli, dia akan membahagikannya dengan seorang lagi temannya.

Katanya, antara jenis motosikal sering 'ditempah' pelanggan untuk dicuri adalah Yamaha 125Z, Yamaha LC 135 dan Honda EX5.

“Saya belajar mencuri motosikal daripada rakan. Untuk mencuri motosikal ia tidak memerlukan masa lama. Sebelum melakukan jenayah itu, saya terlebih dahulu mendapatkan tempahan dari pelanggan.

“Mereka akan maklumkan pada saya jenis motosikal dikehendaki. Saya kemudian pergi mencari motosikal itu dengan rakan. Lokasi sering kami pergi adalah sekitar kawasan pasar malam dan pasar raya. Di sana pelbagai jenis motosikal boleh ditemui,” katanya ketika mendedahkan kegiatan dilakukannya kepada Sinar Harian.

Difahamkan. dia akan disiasat dibawah Seksyen 379 Kanun keseksaan kerana mencuri motosikal.

Menurut remaja itu lagi, pencuri motosikal biasanya mempunyai alat untuk membuka suis kenderaan itu yang dibuat sendiri dengan menggunakan besi.

“Apabila berjaya melarikan motosikal itu, saya akan menghubungi pembeli dan mengarahkan dia untuk menunggu kami di lokasi di tetapkan. Ketika motosikal curi itu hendak diserahkan kepada pembeli, ia hanya mengambil masa antara satu hingga dua minit kerana mereka tidak akan berhenti lama.

“Selain itu motosikal yang ditunggang tidak akan dimatikan enjin. Ini memudahkan mereka melarikan diri sekiranya dikepung polis. Sebelum pembayaran dibuat saya akan mengarahkan seorang rakan untuk berjumpa pelanggan dan melihat jumlah wang di milikinya,” katanya.

Menurutnya, setelah berpuas hati, rakannya akan menghubunginya sebelum dia kemudiannya menghantar motosikal diminta.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, kebanyakan suspek ditahan kerana terlibat kegiatan mencuri motosikal merupakan golongan remaja.

Menurutnya, pihaknya mendapati kebanyakan mereka yang ditahan kerana mencuri motosikal tidak mempunyai pekerjaan tetap, selain terlibat dalam penagihan dadah.

Sinar Harian

Tiada ulasan: