02 Mei 2012

Saham: Peneroka diugut jika enggan tandatangan

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 2 Mei: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) menyifatkan syarat perjanjian pinjaman untuk pembelian saham Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH) yang ditawarkan oleh bank kepada peneroka menjadikan mereka menanggung kerugian sepenuhnya.

Presidennya Mazlan Aliman (gambar) berkata, beliau merujuk klausa dalam 'Surat Tanggung Kerugian' yang dipaksa untuk ditandatangan oleh peneroka.

Kalusa itu berbunyi:

"Saya pada bila-bila masa bertanggungjawab sepenuhnya dan bersedia menanggung segala kerugian dan sentiasa bersedia menanggung kerugian terhadap semua tindakan, guaman, prosiding, tuntutan, permintaan, kerugian, caj, penalti, fee, denda, kos yuran undang-undang (atas dasar indemniti) dan apa jua perbelanjaan yang dibuat, diambil, dibawa, dikenakan, dialami, ditanggung, didakwa atau kena bayar dalam apa jua keadaan terhadap saya atau mana-mana orang perseorangan yang berbangkit atau bersangkutan atau berhubung dengan surat ini.

"Ayat ini sebenarnya bagi saya peneroka akan menanggung sepenuhnya segala kerugian jika saham yang disenaraikan mengalami kerugian," katanya.

Sejak minggu lalu, tujuh buah bank mula mengeluarkan borang menawarkan pinjaman kepada peneroka seluruh negara untuk pembelian saham FGVH.

Mazlan mendakwa peneroka telah 'dipaksa' untuk menandatangan borang tersebut dengan gambaran ianya borang durian runtuh kepada peneroka.

Apa yang dipersoalkan kata Mazlan, peneroka dipaksa menandatangani dokumen tersebut serta-merta tanpa boleh mendapatkan nasihat pihak kedua walaupun tertera dalam borang bahawa peneroka dinasihat mendapatkan nasihat peguam sebelum menandatangan.

Apatah lagi kata Mazlan, sebahagian besar bank menyediakan borang itu dalam bahasa Inggeris yang tidak difahami peneroka.

Sehingga kini katanya hampir 90 peratus peneroka seluruh negara sudah menandatangan dokumen tersebut.

Bagaimanapun ramai di kalangan mereka menyesal selepas mendapat maklumat sebenar dari anak-anak mereka berhubung risiko yang terpaksa ditanggung.

Ada di antara mereka ujar Mazlan mahu mengambil semula borang tersebut tetapi tidak dibenarkan oleh pengurusan Felda.

Lebih teruk tambah Mazlan, peneroka diugut, dipulau dan disingkir jika tidak menandatangan dokumen tersebut.

Sehubungan itu kata Mazlan, pihaknya akan bersama-sama peneroka memfailkan injunksi membatalkan dokumen perjanjian tersebut di Mahkamah Tinggi Seremban pada 4 Mei ini.

Harakah Daily

Tiada ulasan: