10 Februari 2008

Kerajaan China bagi Percuma, Kerajaan Malaysia Cuma Diskaun 50%

Warga emas dan orang kurang upaya (OKU) yang memiliki kad Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan diberi diskaun sebanyak 50 peratus apabila menggunakan perkhidmatan RapidKL dan RapidPenang mulai Isnin ini.




Menteri Kewangan Kedua, Nor Mohamed Yakcop berkata, dengan adanya kad JKM itu, golongan tersebut tidak perlu lagi memohon kad diskaun daripada syarikat berkenaan.''Sebelum ini, mereka kena pohon kad diskaun, kena isi borang dan tunggu untuk mendapatkannya,banyak prosedur perlu dilakukan.

''Tapi sekarang mereka tidak perlu lagi risau, hanya tunjukkan kad yang dikeluarkan JKM dan mereka akan terus dapat diskaun 50 peratus," katanya.Beliau menyatakan demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Sumbangan Tahun Baru Cina di St. Nicholas Home di sini hari ini.

Perlu diambil perhatian kebajikan sebegini telah lama dilaksanakan oleh Kerajaan China. OKU dan Warga tua bukannya diberikan potongan malah diberi percuma bila menaiki bas di China. Malah banyak lagi yang diberikan kemudahan kepada OKU termasuk diberikan kebenaran menggunakan motosikal roda 3 dalam keadaan motosikal telah diharamkan pengunaannya di bandar Guangzhou.

Inilah yang kita boleh janjikan jika kita pihak BA berjaya memerintah Malaysia jika diberi mandat oleh rakyat pada PR ke 12 yang akan diadakan bila-bila masa. Banyak sumber dan hasil negara yang kita boleh salurkan kepada golongan OKU dan warga tua.

Tiada ulasan: