11 Februari 2008

Orang Mukmin Yang Kuat.

Orang mukmin yang kuat lebih baik dan disukai Allah ketimbang orang mukmin yang lemah (HR. Muslim, Ibn Majah, dan Ahmad).





Seorang yang kuat secara fizikal dan cerdik akalnya, namun tidak memiliki modal jiwa yang kuat, akan mudah menerima godaan. Dan yang demikian, bukanlah dikatakan mukmin yang kuat. Sebab, yang dinamakan mukmin, pasti beriman. Yang beriman, tidak mudah ditaklukkan godaan. Berbeza dengan orang yang dipanggil golongan Islam , mungkin buktinya dapat dilihat dalam kada pengenalan atau surat beranbak nya, namun begitu orang mukmin tandanya terukir di hati nuraninya.

Negara kita memiliki banyak manusia yang tidak lengkap. Maksudnya, manusia yang hanya terdidik secara fizikal sahaja, namun tidak terdidik rohaninya. Rohani akan menjadi modal dalam melaksanakan amanah.Kerana rohani tidak terdidik dengan sempurna telah menyebabkan banyak kerja yang terkeluar dari nilai nilai pertimbangan yang ditentu oleh Allah SWT..

Kekuatan jasmani sesungguhnya tidak sempurna tanpa disertai oleh kekuatan rohani, sehingga kekuatan keduanya sangat penting diperhatikan dalam urusan pentarbiyahan insan.

Tiada ulasan: