03 April 2008

Tidak Cediknya Ali Rustam

Menyibuk @ terlalu jaga tepi kain orang....itulah komen awal saya bila terbaca ulasan Ali Rustam mengenai pakatan Rakyat yang ditubuhkan kelmarin. Nampaknya beliau lari dari tajuk yang dia kena bincang dan fikir iaitu masaalah dalam batang tubuh UMNO dan BN itu sendiri. "Sudah retak akan menemui belah" itulah apa yang dialami oleh UMNO sekarang.


Ali Rustam sebagai dipetik berkata bahawa UMNO yakin Pakatan Rakyat yang dibentuk melalui kerjasama Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas tidak mampu bertahan lama.tambahnya lagi pakatan tersebut akan goyang dan runtuh memandangkan ketiga-tiga parti itu khususnya DAP dan Pas tidak pernah sehaluan.

Beliau turut mencabar pembangkang supaya membentuk sebuah parti yang menggabungkan DAP, PKR dan Pas sebagai parti komponen bagi membuktikan mereka mempunyai kesepakatan yang kukuh.'Sebenarnya mereka tidak boleh sehaluan dalam tempoh yang panjang. Apakah semua ahli Pas bersetuju untuk menggugurkan perkataan Islam semata-mata mahu bersepakat dengan DAP?

Sebetulnya komen Ali tidak lebih dari gambaran kebimbangan pemimpin UMNO setelah ada persefahaman kembali antara parti PAS, PKR dan DAP. Alasan kita tidak pernah sehaluan adalah suatu kenyataan tidak cerdik yang dilemparkan. Kalau tidak sehaluan mana mungkin kita boleh duduk semeja. Seperti tidak sehaluannya Ali dengan musuh-musuh politiknya adakah beliau boleh duduk semeja.

Cengkaman yang kuat hasil dari gabungan Barisan Rakyat di Perak sehingga menubuhklan kerajaan baru Perak adalah gambaran awal dan tapak awal dalam penubuhan Pakatan Rakyat. Alasan yang kuat inilah adalah suatu bukti yang akan mengubah landskap politik Malaysia dalam tempoh mendatang. UMNO dan BN akan reput ditelah zaman setelah khianat kepada amanah yang diberikan selama 50 tahun.

Tiada ulasan: