19 Jun 2008

Pemilihan Ketua Kampung di Parit Buntar berjalan lancar.

PARIT BUNTAR, 18 Jun :- Pemilihan ketua kampung pada hari ini adalah satu usaha yang murni untuk memilih seorang wakil bagi membantu sebuah kerajaan yang sah dan telah dipilih oleh rakyat dalam Pilihanraya ke 12 yang akan datang. Demikian antara ucapan Drs. Khalil Idham Lim, ADUN Titi Serong dalam program taklimat sebelum pemilihan Ketua Kampung Denistown disini hari ini.



Pemilihan Mendengar taklimat sebelum pemilihan

Pemilihan pada hari ini adalah yang pertama dalam DUN Titi Serong dengan menggunakan kaedah pengundian yang diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri Perak yang baru.



Pemenang, Ust. Ahmad Ismail.

Bagi pemilihan Kampung Denisstown ini terapat 4 calon yang bertanding iaitu Hj, Mohd. shafeie Rejab (63) seorang pesara guru dari Taman Kerian. Hj. ahmad Abd. Hamid (62), Bilala Mesjid dari Kg. Perak. Aslan bin Jamil (43) yang berkerja sendiri dari Denisstown, dan Ust. Ahmad Ismail (66), Pesara guru dari Tmn. Kerian Tambahan.

Drs. Khalil memberi ucapan.

Proses pemilihan dimulai dengan proses mendaftar warga yang ingin memilih bermula pada jam 2.00 petang hingga 3.30 petang. Dalam tempoh itu seramai 330 orang telah mendaftar.



ADUN Titi Serong dengan seorang pimilih Toinghua.

Proses pemilihan dikendalikan oleh pihak pejabat Penghulu Mukim Simpang 3dan pejabat Tabah Daerah. En Mohd Sharin Nasriddi bin Mohd Yusuf, penghulu Mukin Sinpang 3 bertindak sebagai Pengurus pemilihan, dan En Shamsul Hazman b. Mohd Salleh mewakili Pegawai Daerah kerian brtindak sebagai Pegawai Penimbang Cara.

Proses pemilihan juga dibantu oleh 8 orang petugas dari pejabat Daerah Kerian.


Dalam ucapan ADUN Titi Serong, beliau juga memohon maaf sekiranya terdapat kekurangan dalam proses pemilihan. "Buatlah pemilihan yang tepat untuk memilih ketua tuan-tauan bagi membantu daerah dan negeri" katanya lagi.
Proses mendaftar pemilih.

Keputusan pemilihan yang digunakan dengan cara mengangkat tangan itu akhirnya berhasil dengan keputusan Ust. Ahmad Ismail yang mendapat 189 undi mengalah calon yang lain.

3 ulasan:

Juraimi Zainal berkata...

Tahniah,

Satu usaha yang bagus dan demokrasi ditegakkan..

Dato' Drs.Khalil Idham Lim (林川興) berkata...

semuga diberkati Allah....

Kurma berkata...

dan juga Allah memberi hidayah kepada kaum tionghua juga.....