21 Julai 2008

ADUN Titi Serong resmi Seminar Perubatan Islam.

IPOH, 20 July :- Satu Seminar Perubatan Islam, Anjuran Jabatan Agama Islam Perak dengan kerjasama Persatuan Kebajikan Dan Perubatan Islam Malaysia (Darussyifa’) Cawangan Perak telah diresmikan oleh ADUN Titit Serong, YB. Drs. Khalil Idham Lim, yang mewakili Y.A.B. Menteri Besar Perak di sini pada pagi ini.



Dalam ucapannya Drs. Khalil menyatakan program tersebut menjadi titik tolak usaha jalinan kerjasama yang erat di antara badan-badan kebajikan dan pihak pemerintah ke arah memartabatkan Syariat Allah di muka bumi ini.



Drs. Khalil menyampaikan ucapan peresmian

Beliau mwenyifatkan usaha murni Persatuan Kebajikan dan Perubatan Islam Malaysia (Darussyifa’), yang diasaskan oleh Sohibul Fadhilah, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din Al-Hafiz, yang menyusun kaedah-kaedah rawatan Al-Quran ini dengan teratur, kemudiannya menyebarkannya disamping menabur bakti kepada menyelesaikan keperluan Umat Manusia bukanlah merupakan satu usaha yang boleh dianggap remeh. Dalam menghadapi masyarakat yang sudah semakin menjauhi Al-Quran, usaha ini perlu dilihat bukan sahaja dalam konteks menyelesaikan masalah masyarakat, malah merupakan kaedah dakwah yang amat hebat dan berkesan. Ianya tidak hanya terhad semata-mata kepada Umat Islam malah meliputi Umat Manusia seluruhnya.

Dewan INTIM dipenuhi oleh hadirin dan hadirat yang datang dari seluruh Perak.

Selain itu katanya lagi , "Sebagai kerajaan yang berpegang teguh kepada kepada Syariat Allah, maka pastinya Kerajaan Negeri Perak akan sentiasa memayungi usaha-usaha murni seperti ini. Badan-badan seperti ini tidak seharusnya dibiarkan berseorangan,. Kerajaan Negeri Perak akan berusaha mencari jalan terbaik untuk membantu agar badan-badan seperti dapat berperanan secara lebih aktif. Pihak jawatankuasa persatuan perlulah memikirkan dan memberikan cadangan atau mengemukakan permohonan agar kerajaan negeri dapat menyalurkan bantuan. Semoga kerjasama yang erat di antara persatuan dan kerajaan akan mampu merobah masyarakat ke arah gaya hidup sihat yang bertepatan dengan kehendak Allah."

Hadir sama dalam seminar itu ialah Dato’ Dr. Haron Din Al-Hafiz, Timbalan Pengarah Jabatan Agama Islam Perak, Tn. Hj. Mohd Yusuf Hussin, Imam Besar Mesjid Negeri, Dato' Sheikh Mohd. Nor Al hafiz , Pengerusi Darussyifa', dan Tn. Hj. Abd. Rahman bin Ahmad.

Sebahagian muslimat yang hadir.

Majlis dimulai dengan bacaan ayat-ayat suci Al Quran oleh Johan Qari Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa , Tuan Haji Radzi Kamarul Hailan.

Tiada ulasan: