05 Julai 2008

Bolehkah akuan bersumpah ditarik balik ?

Tidak sampai 24 jam penyiasat persendirian, P Balasubramaniam kelmarin telah menarik balik beberapa perenggan dalam akuan bersumpahnya yang mengaitkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.


Beliau membuat akuan bersumpah semalam kerana dalam keadaan tertekan dan kecewa kepada kerajaan .Perenggan yang ditarik balik itu ialah dakwannya bahawa Najib menjalin hubungan seks dengan Altantuya dan dakwaan bahawa Najib yang memperkenalkan Altantuya kepada penganalisis politik, Abdul Razak Abdullah Baginda.


Semalam bersama Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu sidang akhbar di pejabat PKR, Balasubramaniam telah mendedahkan mengenai hubungan langsung Timbalan Perdana Menteri bersama wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu yang mati dibunuh pada Oktober 2006.

Presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan berkata akuan bersumpah yang dibuat mengikut prosedur betul dan disahkan oleh Pesuruhjaya Sumpah tidak boleh ditarik balik.

"Akuan bersumpah adalah dokumen yang mengandungi keterangan yang diberi di bawah ikrar. Pengakuan bertulis di hadapan Pesuruhjaya Sumpah. Dalam kes ini semua keterangan diberi secara bersumpah tidak boleh ditarik balik," katanya.

Bagaimanapun, katanya, sesuatu akuan bersumpah boleh diselitkan tambahan atau pembetulan dan seperti dalam kes di mana seorang saksi memberi keterangan palsu di mahkamah dan sesiapa yang membuat akuan bersumpah palsu boleh melakukan satu kesalahan,"

Tiada ulasan: