09 Ogos 2008

MBI Akan Promosikan Bangunan Bersejarah Dan Warisan Bijih Timah Untuk Tarikan Pelancong

IPOH, 7 Ogos (Bernama) -- Aset pelancongan menarik yang dimiliki bandar raya Ipoh seperti Taman Warisan Gunung Lang, warisan bijih timah, gua-gua batu kapur serta bangunan-bangunan bersejarah mampu menarik kehadiran ramai pelancong sekiranya ia dipromosikan dengan baik, kata Datuk Bandar Ipoh Roshidi Hashim.

Beliau berkata sekiranya semua pihak yang terlibat dalam industri pelancongan, kebudayaan dan kesenian, termasuk Jabatan Kebudayaan dan Kesenian, bekerja keras menjayakan program-program seperti "Pusat Seni Setempat", ia secara tidak langsung mampu menarik kehadiran lebih ramai pelancong, di samping menjadi salah satu produk pelancongan yang popular.


Berucap pada majlis pelancaran Pusat Seni Setempat di Gerbang Malam Ipoh di sini malam tadi, beliau berkata selaras denga usaha memajukan aspek pelancongan kebudayaan dan kesenian di bandar raya Ipoh, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) sedang merancang untuk mempromosi beberapa produk pelancongan di sini."Antaranya ialah 18 buah bangunan bersejarah seperti stesen keretapi, dewan bandaran, Sekolah St. Michael, masjid-masjid lama, gua-gua batu kapur, kawasan air terjun dan homestay," katanya pada majlis yang turut dihadiri Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Perak, Ramli Salleh.


Pusat Seni Setempat merupakan aktiviti penting untuk mendekatkan masyarkat umum khususnya di kawasan bandar dengan kegiatan seni dan budaya yang diadakan pada minggu pertama dan minggu ketiga setiap bulan bermula pada 11 Mei lalu.


Program malam tadi turut dimeriahkan dengan persembahan kebudayaan dan kesenian seperti nyanyian lagu asli dan kebudayaan daripada kaum Melayu, Cina, serta India, dan selain wargakota, turut hadir pada majlis itu adalah kalangan pelancong dari negara-negara seperti Jepun dan Thailand.


Roshidi berkata sektor pelancongan dan perkhidmatan, dilihat sebagai sektor yang berpontensi besar untuk menjadi penyumbangutama dalam ekonomi negara dan negeri ini.Menurutnya Ipoh yang merupakan ibu negeri Perak yang suatu ketika dahulu terkenal sebagai pusat pengeluaran bijih timah utama dunia, dan kini ia merupakan sebuah pusat pentadbiran yang pesat membangun.


Beliau berkata angka-angka yang dikumpulkan oleh Majlis Tindakan Pelancongan (MTP) Perak menunjukkan bahawa 3.2 juta pelancong dari dalam dan luar negara melawat negeri Perak sepanjang tahun lepas.

Tiada ulasan: