11 Ogos 2008

Siapa lawan Anwar di Permatang Pauh : BN tetap kalah !

Barisan Nasional (BN) sama sekali tidak mengambil mudah soal memilih calon pada mana-mana pilihan raya dan mempunyai barisan calon terbaiknya untuk bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh, 26 Ogos ini.

Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai hak untuk mendakwa BN tidak akan menang pada pilihan raya kecil itu berdasarkan kepada kemenangan pembangkang pada beberapa penggal pilihan raya sebelum ini. “Itu tafsiran Tun (Dr Mahathir). Apapun, Umno dalam situasi mana sekali pun, bukan saja di Permatang Pauh kami akan meletak calon yang kami fikir adalah terbaik.

Sebelum ini kita dipaparkan dengan keadaan yang saya anggap sebagai "muka tak malu" , "hidung tak mancung pipi tersorong-sorong" oleh Ezam yang beria sangat dengan keinginannya untuk menjadi calon bagi melawan bosnya.

Seingat saya apalah ada pada pembelot pada partinya sendiri melainkan beberapa kerat yang mengekori tindakan dari belakang. Ust. Nakaei yang masuk UMNO suatu masa dulupun yang ikutnya masuk hanya beberapa orang sahaja.

Demikianlah dengan keluarnya Dr. mahadhir sendiri secara terang-terang hanya beberapa orang yang istiharkan diri ikut sama, antaranya Sanusi Junid dan Datuk Fauzi dan adalah beberapa orang lagi.

Namun di sebaliknya kesan dari sokongan dan keyakinan untuk mengundi parti yang dimasuk oleh tokoh-tokoh tadi mungkin ada pratus tertentu yang saya jangkakan .

Berbalik kepada Ezam, diapun belum diterima masuk UMNO mana mungkin dia akan diambil jadi calon. Apalagi kesetiaannya sebenar bukan boleh dinilai dengan cuma mahu jadi calon.

Kedengaran juga mengenai Imam Firdaus yang tidak putus asa untuk jadi calon di Permatang Puah. kalah pada tahun 2004 cuma dengan 500 lebih undi dan kalah dengan majorit 13000 lebih pada 8 Mac 2008 lepas.

Yang tidak kurang kehebatan dan disebut ramai di Permatang Pauh ialah Datuk Jalil orang kuat Bahagian UMNO sekarang. Pada PR ke 12 lepas dia bertanding DUN dan kalah kepada Fairuz , Timbalan ketua Menteri Pulau Pinang sekarang.

Sama-samalah kita menunggu siapakan calon UMNO atau BN untuk berdepan dengan DS Anwar Ibrahim.

Pada saya siapapun jadi calon, BN akan kecundang dan dipermalukan oleh Pakatan Rakyat yang semakin diyakini oleh rakyat Malaysia sebagaimana yang dikatakan oleh satu kajian oleh Merdeka Center.

Tiada ulasan: