17 November 2008

Drs. Khalil : Kerajaan akan sentiasa membantu SAR

IPOH, 16 Nov. :- Kerajaan negeri akan sentiasa memastikan dengan kemapuan yang ada padanya untuk membantu SAR yang ada dinegeri ini, Zaman malap Sekolah Agama telah pun berlalu, demikian antara kandungan ucapan ADUN Titi Serong yang mewakili YAB Menteri Besar Perak , Khalil Idham Lim semasa merasmikan Majlis Ihtifal Sekolah Rendah islam Al Ummah (ABIM) kali ke 16 yang diadakan dibangunanan Pereak Tecchno Trade Center (PTTC) disini hari ini.




Drs. Khalil sedang menyampaikan ucapan perasmian.

Majlis Ihtifal yang diadakan dengan meriah itu menyaksikan anugerah kecemerlangan pendidikan kepada murid yang terpilih untuk sesi akademik 2008.

Penyampaian Hadiah kepada Pelajar Terbaik 2008 , Adik Masturina didampingi bapanya En. Ahmad Zabidi .

Katanya bukti keperihatinan kepada Sekolah agama apabila dalam Bajet 2009 yang lepas telah diluluskan peruntukan perkapita untuk RM 60 seorang untuk sekolah rendah dan RM 70 seorang untuk sekolah menengah.

"Saya merasa hairan ada orang yang mengaku Islam namun sanggup melihat sekolah agama dimatikan dengan ditahan perkapita, ibu bapa diugut dan sebagainya" tegas beliau.

Ibu bapa memenuhi Dewan PTTC.

ADUN Titi Serong juga menjelaskan dalam ucapan perbahasan beliau telah mecadangkan penubuhan YIP, Yayasan islam Perak bagi membantu memajukan pendidikan Islam di Negeri Perak.
Majlis Ihtifal pada hari ini juga menyaksikan persembahan nasyid dan dikir barat dari pelajar kelas pra sekolah dan pelajar Tahun 6 yang menghiburkan semua yang hadir.