18 November 2008

Siapa ayam yang dimaksudkan Rais ?

Isu politik wang yang sedang menjadi perkara yang hangat diperkatakan oleh orang di dalam batang tubuh dan di luar UMNO sendiri. Hari ini media menyiarkan ulasan yang saya anggap agak keras dan sinis dari Rais Yatim mengenai perkara tersebut.

Umumnya mengetahui kalau layak saya katakan bahawa nafas setiap pemimpin yang ada di dalam barisan kepimpinan UMNO disemua peringkat adalah bergantung sebanyak mana mereka ketalah "membajai" tempatnya dengan politik wang. Semakin tinggi jawatan semakin banyak wang dikeluarkan agar kedudukannya makin kuat dan tidak tersisih.

Namun begitu Rais Yatim, berkata beliau tidak rela menjadi hamba kepada politik wang yang boleh menghancurkan parti itu sebelum pilihan raya umum akan datang. Rais yang juga Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno berkata, kekukuhan parti yang berusia 62 tahun itu akan lebur jika pemimpinnya masih menabur wang untuk membeli undi daripada perwakilan bahagian bagi memastikan terpilih dalam pemilihan Umno nanti.

"Kalau Umno tidak sedar, parti itu kini seperti ayam dalam raga - berlaga sesama sendiri sehingga ada yang cedera dan mati... malah mereka yang di luar pula melihat berapa banyakkah yang mati atau disembelih," katanya.

Saya tidak pasti yang mana ayam yang dimaksudkan oleh Rais, tetapi dialah yang tahu siapa yang dimaksudkannya?

Menteri Luar itu berkata, lebih cepat Lembaga Disiplin Umno mengambil tindakan terhadap mereka yang terbabit dengan politik wang, adalah lebih baik.

"Saya tidak akan tunduk kepada permainan (politik wang)," katanya ketika ditanya mengenai peluang beliau memenangi jawatan Naib Presiden Umno selepas menjadi calon terakhir mendapat pencalonan mencukupi bertanding pada pemilihan Mac depan.

Bagaimanapun, katanya, beliau enggan menuding jari siapakah yang bermain politik wang dan berkata: "Ia sudah diketahui umum." cinaislam