19 November 2008

Kemelut Wanita UMNO : apa kesudahannya?

Perkembangan terkini kemelut dalam sayap kiri UMNO apabila sepuluh daripada 13 Wanita Umno Bahagian di negeri Pulau Pinang mahu peralihan kuasa ketua pergerakan itu dipercepatkan kepada Mac depan.

Serentak itu, mereka mahu penyandang jawatan, Rafidah Aziz mengetepikan kepentingan peribadi dengan menyerahkan jawatannya itu kepada Naibnya, Shahrizat Abdul Jalil. Perkara itu dinyatakan oleh 10 ketua wanita Umno bahagian.

Dalam perkembangan lain PM yang berada di Tashkent, Uzbekistan berharap Wanita Umno dapat menyelesaikan masalah berkaitan pencalonan jawatan penting dalam pergerakan itu menjelang Perhimpunan Agung Umno, Mac depan.

Beliau percaya pergerakan itu mampu mengatasi masalah berkenaan bagi memelihara perpaduan sayap Umno itu secara matang.

"Ketika ini saya tidak mahu berkata apa lagi, saya nak dengar dulu. Saya sebenarnya tidak mahu ganggu. Saya berpihak di sini, orang sana marah, berpihak di sana, orang sini marah, maklumlah semua nak suruh kita berpihak kepada dia.

"Kalau berpihak apa perasaan orang lain pula. Nampaknya sampai hari ini pun mereka tidak dapat menyelesaikannya sendiri," katanya pada wartawan Malaysia di sini, selepas mendengar taklimat mengenai operasi Petronas di sini, lewat petang semalam.

Ini adalah reaksi pertama Abdullah mengenai kemelut peralihan kuasa pucuk pimpinan tertinggi pergerakan Wanita, Jun ini, membabitkan Ketua Wanita Umno, Tan Sri Rafidah Aziz; Naib Ketuanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil serta Exconya, Datuk Kamilia Ibrahim.

Mesyuarat Exco Wanita Umno sebelum ini memutuskan pelan peralihan kuasa kepemimpinan pergerakan itu kekal Jun depan, manakala jawatan Ketua dan Naibnya tidak akan dipertandingkan pada pemilihan parti, Mac depan.



Nampaknya Pak Lah sudah bersuara, kita tunggu apa pula komen dari Najib?cinaislam