29 November 2008

Khatib Jumaat masih ramai yang tidak layak ?

Minggu lepas saya sembahyang jumaat di mesjid jamik Kubu Gajah. Disebabkan saya kena berada di Ipoh jam 3.00 petang jadi tidak ada pilihan lain melainkan terpaksa sembahyang Jumaat dalam perjalanan ke Ipoh. Seingat saya sudah beberapa jumaat tidab baca khutbah didalam kawasan sendiri kerana kebetulan tugas luar pada hari tersebut.

Semasa dimesjid itu alangkah kecewanya bila mendengar khutbah yang dibaca oleh seorang khatib yang saya nilai telah mengagalkan matlamat Jumaat di wajibkan pada setiap minggu seorang mukmin.

Tujuan Jumaat adalah untuk menjadi tempat mendidik ummah paling kurang seminggu sekali. Mahu tidak mahu kita kena mengaji dalam bahasa mudahnya. Sebab itulah Jumaat terdiri dari dua komponen utama iaitu khutbah dan solat 2 rakaat. Semuanya wajib dengan syarat dan rukunnya.

Saya tidak dapat bayangkan medium yang begitu penting disalah gunakan oleh orang yang tidak berkelayakan berada di sana. Suatu masa dulu zaman ulama Dahri yang bermegah dimimbar tanpa ada kelayakan yang sebenarnya. Kalau Dahri menyelewang aqidahnya, khatib yang sedemikian menyeleweng dari segi kedudukannya. Dia tidak selayaknya berada disitu.

Sekadar melepaskan geram sesudah sembahyang saya bertanya beberapa orang yang sembahyang bersama, dia kata khatib itu orang lama yang setahunya dari dulu telah jadi khatib. Persoalannya kenapakah dia sanggup berada disitu dengan ketidak layakannya.

Hari ini saya dalam perjalanan ke Pahang untuk suatu program PAS. Perkara sama berlaku lagi. Sekali ini di Mesjid jamek Sungkai. Disebabkan saya pernah berada di situ pada tahun 1992 semasa baru balik belajar di Indonesia lalu saya arahkan pemandu peribadi untuk singgah disana sembahyang Jumaat sesuai dengan jam ditangan.

Semasa dia membaca khutbah, saya teringat inikah imam yang pernah saya tegur pada tahun 1992 semasa saya sembahyang disitu, cuma sekarang mesjid baru, tahun 1992 mesjidnya dibangunan lama ditapak berlainan.

Bayangkan menyebut nama surah Al Ash pun tidak betul dan tersasul dengan "watawasau bil sabr" dulu. dan membaca beberapa hadits dengan sebutan yang jauh lari dari lahjah Arab.

Sesudah sembahyang saya menemui seorang petugas mesjid yang mengenali saya dan bertanya siapakah imam itu dan beliau mengesahkan itulah imam yang saya tegur pada 14 tahun lepas.

Sungguh tidak bertanggungjawab dia masih dalam tahap lama dimimbar jumaat. Sedangkan orang datang untuk mendapatkan ilmu dan suatu fardhu yang sangat bermakna setiap minggu kerana diwajibkan secara berjemaah.