20 November 2008

Susahnya nak turunkan harga barang !

Sekali sahaja harga minyak naik harga barang naik berkali-kali. Kenaikannya juga bersama naiknya gaji kakitangan awam suatu masa dulu. Bonus yang diberikan oleh kerajaan juga menyebabkan naiknya harga barang. Kesimpulannya yang saya dapat ambil betapa mudahnya harga barang boleh naik.

Yang menjadi mangsa adalah orang kampung yang pendapatan mereka tidak ada kenaikan jauh sekali dari adanya bonus. Kakitangan awam dan swasta yang mendapat kenaikan gaji dan bonus mungkin balik kepada asal bila gaji naik harga barangpun naik, seperti kata perpatah buat hasil balik asal.

Kelmarin harga minyak turun sekali lagi namun pihak berwajib nampaknya tidak ada kuasa untuk membantu rakyat untuk menikmati harga barang seperti sebelum kenaikan harga minyak yang mengila tingginya suatu masa dulu.

Cuma kedengaran akan diadakan kempen bermula dari pasaraya-pasaraya besar. Namun persoalannya bagaimana dengan penduduk kampong yang jauh dari pasaraya malah tidak pernah kakinya sampai kesana. ?

Bukan kah kita mempunyai kementerian yang bertanggung jawab mengawal harga barang. Bukankah kita ada menteri khusus berkaitan dengan harga barang.

Maka kita berhasrat untuk melihat rakyat keseluruhannya dibela . Kalau kenaikan harga barang sudah tidak mampu dikawal, sebenarnya amat sukar untuk menurunkan harga, tetapi tanggungjawab tetap tanggung jawab pihak berwajib untuk melihat keadilan ekonomi pasaran di Negara ini menguntungkan semua pihak antara penjual dan pembeli.

Kerajaan mesti bertegas dalam hal ini. cinaislam