05 Januari 2009

HAK MILIK TANAH KEDIAMAN SELAMA-LAMANYA

Kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang diterajui oleh Pas telah menganugerahkan 11hak milik selama-lamanya untuk kampung baru kuala Rui, Grik baru-baru ini. Terdapat 134 kampung baru seperti ini diseluruh negeri Perak (yang terbanyak di Malaysia).

Janji menganugerahkan tanah kediaman sahaja bagi kampung-kampung Tersusun (RPT) dan kampung-kampung Baru dibuat dalam tawaran PRU-12, hanya oleh Barisan Alternatif (PAS + PKR) dan bukanya oleh DAP. Bahkan DAP tiada membuat sebarang tawaranpun kerana tidak berkeyakinan bolih menang PRU-12 bagi seluruh negeri Perak.

Namun setelah bergabung (BA + DAP) bagi membentuk kerajaan Pakatan Rakyat pada 9 Mac 2008, maka kerajaan PR (DAP, PKR dan PAS) menunaikan janji tersebut disamping janji-janji yang lain yang termaktub didalam tawaran asal BA, yang mana menjadi tanggungjawab kerajaan PR untuk memenuhinya. Ketika itu diluaskan tawaran ini sehingga merangkumi kampong adat orang asli juga.

Bagi melaksanakan tawaran tanah kediaman hak milik selama-lamanya ini, ia memakan masa tak kurang 7 bulan bagi kerajaan mengkaji dan menterjemahkan serta menafsir peruntukan undang-undang serta kanun Tanah Negara dan peraturan tanah Negeri. Ini termasuk juga peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan beserta Jadual sekali.

Pandangan dari berbagai sudut termasuk (Legal Opinion) oleh pakar-pakar tanah, syarikat-syarikat guaman, Bar Council dan pentadbir tanah telah diteliti dan akhirnya membolihkan perlaksanaanya. Ini termasuk formula penetapan kadar premium yang lebih tinggi dari pajakan. (Di anggarkan jika semua memilih untuk memohon hak-milik selama-lamanya bagi kampung-kampung baru sahaja, kerajaan akan mendapat pertambahan dana tak kurang dari RM300juta, tanpa memberi tanah baru.)

Maka tawaran dibuka dan arahan dikeluarkan melalui pejabat tanah daerah bagi pemberitahuan serta mula menerima permohonan dari rakyat yang berada dikedua-dua kampung tersebut. Permohonan telah diterima diseluruh negeri khusus didaerah-daerah yang terdapat banyak penempatan kampung baru dan juga RPT. Prosesan dibuat dan kebetulan pejabat tanah daerah Grik terawal mengeluarkan hakmilik selama-lamanya yang telah dapat dianugerahkan kepada 11 orang pemohon tersebut. Pada masa yang sama hakmilik kepada orng Melayu bagi tanah pertanian yang jauh lebih luas juga dikeluarkan. bersambung.....