26 Januari 2009

UMNO akan musnah kalau tidak berubah : Muhyiddin.

Muhyiddin Yassin sebelum ini berkata parti itu telah kehilangan faktor "penarik" untuk menarik rakyat kepada parti tunjang komponen BN itu.

"Sekarang ini dalam Umno, apakah faktor penarik itu. Tidak ada faktor penarik, kita telah kehilangan faktor penarik yang akan membuatkan rakyat benar-benar mahu mendengar apa yang dikatakan oleh pemimpin," kata Muhyiddin kepada wartawan Malaysia di Bahrain ketika diminta mengulas kekalahan calon BN dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu.

Kelmarin Muhyiddin mengulas BN kini melalui ujian paling getir dan jika tidak ada tindakan drastik diambil untuk menangani kemerosotan sokongan maka gagasan pemerintahan itu mungkin menghadapi kemusnahan.

Calon Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata walaupun BN merangkumi 13 parti komponen khususnya UMNO cuba memperbaiki imej parti untuk meningkatkan keyakinan rakyat dan lebih banyak usaha perlu dilakukan dengan segera.

"UMNO bukan sahaja tulang belakang BN yang perlu berubah tetapi juga parti komponen lain sama ada di Semenanjung mahupun di Sabah dan Sarawak.Situasi akan bertambah teruk jika kita menunggu lama untuk melaksanakan perubahan. UMNO mesti memimpin dalam melakukan perubahan drastik. Kita khuatir dengan situasi ini," jelasnya

Mungkin dapat mengagak UMNO bukan mudah untuk berubah kerana sebenarnya UMNO sangat tidak bersedia untuk berubah. Kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin UMNO sekadar gimik dan pemanis mulut apa lagi dalam suasana kempen pemilihan pucuk pimpinan UMNO pada MAC nanti.