26 Januari 2009

Umno Perak mengelabah, jumpa Najib

Badan Perhubungan Umno Perak kelihatan dalam keadaan yang mengelabah dan kucar-kacir dengan menyusun strategi untuk memujuk kembali ADUN Bota supaya kembali kepangkuannya. Tajol Rosli yang sudah lama tenggelam dengan karenah dan dakwaan serta kenyataan bohong dari Zahid Hamidi kembali ke medah hadapan untuk menyelamatkan bahtera UMNO yang makin karam itu.

UMNO Perak dimaklumkan akan bertemu Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak petang esok bagi membincangkan tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Bota Datuk Nasaruddin Hashim yang menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini.

Tajol Rosli Ghazali berkata Najib dijangka mengeluarkan kenyataan selepas pertemuan itu yang dijadualkan berlangsung di ibu negara seperti yang dilaporkan Bernama.

"Saya minta Nasaruddin turut membuat temujanji dengan Presiden Umno kerana tidak ada apa-apa yang kita tidak boleh selesaikan. Kalau ada kelapangan dia boleh juga berjumpa dengan Najib esok," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tergempar Adun Barisan Nasional (BN) negeri Perak malam ini.

Beliau turut melahirkan harapan supaya Nasaruddin dapat melapangkan fikiran dan berfikir sedalam-dalamnya bagi menyertai semula BN.

Ditanya mengenai khabar angin bahawa masih terdapat beberapa Adun BN negeri itu yang akan menyertai Pakatan Rakyat, beliau menafikan dan menyifatkan ia hanya diuar-uarkan sahaja.

Mengenai sama ada Nasaruddin pernah meluahkan atau memaklumkan sebarang masalah kepada beliau, Tajol berkata Nasaruddin tidak pernah mengadu sebarang masalah kepadanya.

Bagaimanapun masalah mungkin timbul sejak pemilihan peringkat bahagian Oktober lepas di mana Nasaruddin bertanding untuk merebut jawatan ketua bahagian menentang penyandang Datuk Mohd Zaim Abu Hassan.

Tajol Rosli turut memaklumkan setakat ini Nasaruddin tidak menghubunginya dan panggilan telefon yang dibuatnya tidak dijawab oleh Nasaruddin.

"Ahli Umno lain ada berhubung dengan beliau. Saya telefon dia tetapi dia tidak jawab, jadi saya rasa dia masih ada rasa segan silu dengan saya dan saya harap dia pertimbangkan semula keputusan yang beliau buat hari ini," katanya.

Dua puluh daripada 28 Adun menghadiri mesyuarat tergempar yang tamat pada 11 malam ini. Lapan yang tidak hadir sedang berada di luar negara.

Tindakan yang dilakukan oleh ADUN Bota pada suatu sudut adalah gambaran sebenar dari kenyataan Muhyiddin Yassin bahawa UMNO telah hilang daya tarik. Usaha memulihkan UMNO nampaknya semakin buntu dengan tindakan Nasaruddin tersebut.