14 Julai 2009

Bakawali sudah berbunga

Email Oleh : Ummu Waheedah

July 10, 2009
Pokok Bakawali merupakan pokok tanaman hiasan, nama botaninya adalah Epiphyllum anguliger dari keluarga Cactaceae.
Baru snap gambarnya tengahari tadi. Jiran yg perasan keujudan bunganya.

Saya ambil anak pokok ni dari kawan di Kota Bharu, Kelantan sekitar tahun 2005 (akhir). Bawa balik Kuantan. Bermula satu pasu dengan sehelai daun sahaja, akhirnya membiak jadi beberapa pasu. Jiran saya pun saya berikan benihnya sebab banyak sangat.Tapi tak mahu berbunga pun... rasa frust juga tunggu dah 4 tahun.

Jadi saya letakkan di bawah pokok mangga , macam nak biar sahaja. Dan nak kan dia kena teduhan. Akhirnya, kini pasti ku merasai.. bunya yg pertama . Hah macam2 ceritalah ttg bunga bakawali ni, kunun ada tuah la ,ada orang bunian la, katanya berkembang waktu malam sahaja dan akan meletup mengeluarkan debunga .Saya tengok kudup bunga ni seakan2 bunga dragon fruit. Spesis yg sama.

Satu perkara yg saya takjub ialah keadaan bunya tu keluar dari tepi daun bukan dari batang atau tangkai/ranting. Itulah kebesaran Allah s.w.t yg menjadikan tumbuh2an berbagai rupa dan jenis. Berbagai2 kegunaan dan khasiat.

esok saya tengok lagi kut2 boleh 'berjaga' malam nak ambil gambar ketika ianya mekar. Mana tahu kut2 dapat jumpa puteri bunian ker..he he. Dan bakawali berbeza dgn patawali yg pahit dan boleh dibuat ubat. Saya belum jumpa pokok patawali lagi kalau ada saya nak juga tanam.

Mari Bersama kita bertekad, Menjadi Generasi Tiada Hari Tanpa Qur'an

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak tengok lagi bunga bakawali?
masuk www.friendster.com,
taip search e-mail : idzham_84@time.net.my
mak saya yang taman. dah banyak kali berbunga
banyak kuntum lak tu