27 Julai 2009

Warkah Dakwah dari Masjid 'Ubudiah Mei 2009

Oleh : yahya lukman

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Pada hari Ahad ( 31.05.2009 ) jam 7.00 malam saya menghadiri suatu forum yang membincangkan mengenai dakwah Islam yang memfokuskan sasarannya kepada orang bukan Islam khususnya kaum India. Majlis diadakan di Masjid Ubudiah, Seksyen 19. Shah Alam bermula sebaik sahaja solat Maghrib selesai dilaksanakan, ahli-ahli panelnya terdiri daripada tiga pendakwah dan seorang daripada mereka memeluk Islam ketika berusia 25 tahun. Saya tidak menyebut atau memanggil mereka sebagai muallaf kerana pengetahuan Islam mereka telahpun melapaui sempadan tersebut dan sekarang telah pun mampu berdakwah.

Istilah muallaf hanya sesuai digunakan kepada mereka yang baru memeluk Islam dan pengetahuan Islam mereka masih di peringkat rendah atau mereka yang perlu diperjinakkan lagi dengan ajaran Islam tetapi malangnya orang Melayu telah salah guna istilah tersebut dan menggunakannya secara borong kepada semua mereka yang asalnya bukan Islam kemudian memeluk Islam.

Bagi saya perbuatan ini adalah tidak baik dan tidak manis serta tidak cermat dalam menggunakan sesuatu istilah penting. Sikap orang Melayu yang tidak cermat menggunakan bahasa ibundanya pernah saya sebutkan di dalam topik yang terdahulu. Sikap ini menjadikan bahasa Melayu lambat berkembang dan mencapai taraf global.

Tidak wajar sesuatu istilah atau perkataan yang mempunyai kuasa makna yang perkasa dilemahkan penggunaannya oleh warisnya sendiri tanpa memikirkan akibatnya. kekadang perkara yang dilihat kecil itu bukanlah sebenarnya kecil, sebaliknya amat besar kesan baik buruknya pada ketika tertentu.

Senario dan rasionalnya;
Di Malaysia , Singapura, Thailand, Berunai dan Filipina bahasa Melayu digunakan secara meluas sebagai bahasa pengantar pendakwah dan di negara kita bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi . Berhubung dengan perkara itu sepatutnyalah rakyat Malaysia khasnya orang Melayu bersikap secara lebih matang dan menguntungkan serta menjurus kepada melebarkan lagi penggunaannya, bukan menyempit dan menjumudkannya.

Pada pendapat saya terdapat beberapa tanggapan yang salah di dalam minda orang Melayu terhadap beberapa perkataan yang memberi kesan yang buruk terhadap kefahamannya yang sebenar.

Di antara contoh-contohnya;
Apabila disebut Melayu, tanggapan orang Melayu, Melayu itu adalah Islam, mengikut perlembagaan Malaysia tanggapan itu adalah betul dan benar dan pada amnya juga betul dan benar tetapi pada perkiraan halusi dan istilah aqidah Islamnya tidak tepat, Kerana Islam seseorang itu bergantung pada aqidahnya atau kepercayaannya terhadap rukun iman dan rukun Islam. Penafsiran Melayu dan Islam mengikut perlembagaan ialah tafsiran bagi menunujukkan kedudukan orang Melayu di dalam negara, manakala penafsiran Islam mengikut istilah aqidah ( Ilmu Tauhid ) ialah tafsiran yang memperjelaskan kedudukan seseorang itu sama ada Islam atau kafir.

Apabila disebut sahaja perkataan agama, orang Melayu terus menafsirkan sebagai Islam, pada hal perkataan tersebut membawa makna umum di mana perkataan agama itu boleh membawa maksud Islam, Kristian, Budha dan lain-lain, tentulah kurang sesuai kalau kita gunakan rangkaikata seperti " Sekolah Menengah Agama Batu Bercabang" kerana perkataan agama yang tercatat itu masih umum.

Apabila disebut Cina, orang Melayu akan beranggapan Cina itu bukan Islam, ini adalah tanggapan yang salah. Orang Cina Malaysia juga telah ramai menjadi penganut Islam, Orang Islam Melayu perlu menyedari bahawa orang Cina Malaysia (Tionghua ) menganut berbagai agama dan bercakap dalam berbagai loghat ( bahasa) seperti Kantonis, Hakka, Tewchew, Hokkien dan seumpamanya. Bahasa Mandarin adalah bahasa rasmi atau bahasa persuratan atau baku mereka.mereka juga mewarisi adat yang berbeza.

Apabila disebut India, ramai di antara orang Melayu beranggapan Hindu. Selain daripada itu terdapat juga di sesetengah tempat orang Melayu menggunakan perkataan Hindu membawa maksud orang India tanpa menyedari bahawa terdapat ramai di kalangan orang India menganut Islam dan selain daripada itu mereka menganut agama Hindu, Kristian, Budha dan lain-lain.

Di antara sebab perkara ini boleh berlaku sedemikian rupa kerana sebahagian orang Melayu menganggap Islam itu agama orang Melayu, minda mereka tidak menganggap Islam itu sebagai suatu cara hidup yang Allah sediakan untuk semua manusia di dunia ini. Dalam hal ini suatu anjakan pradigma perlulah diusahakan supaya penggunaan bahasa Melayu dapat diperkasakan lagi dan bergerak selari dengan adab dan akhlak yang mulia.

Sebagai contoh tambahan yang sesuai untuk direnungi;
Sering juga murid bertanyakan gurunya dengan soalan seperti di bawah ini yang menggambarkan penggunaan bahasa Melayu di dalam masyarakatnya;

(1) Apakah hukum orang Cina menjadi imam solat ?.
(2) Apakah hukum orang India membaca khutbah ?.
(3) Apakah hukum orang Siam mengerjakan haji ?.

Bagi murid tersebut makna tersirat untuk perkataan Cina, India dan Siam ialah bukan Islam (kafir), sekiranya guru mengesahkan tanggapan itu bermakna lagi kuatlah minda murid itu akan membuat tanggapan seperti itu dan minda jumud itu akan berterusan sehinggalah mereka dewasa.
Guru sepatutnya tidak memandang ringan terhadap tiga perkataan itu, lantas menjelaskannya bahawa Cina, Siam dan India ramai di antara mereka yang beragama Islam dan mungkin lebih ramai daripada orang Melayu, Ini bermakna guru mengarahkan minda murid tersebut supaya berfikir dengan betul dan tepat. Kemudian memberi jawapan bahawa sekiranya mereka Islam ibadat mereka itu insya Allah akan diterima oleh Allah Taala.

Orang Melayu Islam sepatutnya bertanggungjawab menyampaikan seruan Islam ini kepada orang India dan Cina dan lain-lain kaum yang bukan Islam sejak dari dahulu lagi iaitu sebaik sahaja selepas merdeka. Hakikatnya pihak berwajib tidak melaksanakannya secara serius pada ketika itu, mungkin disebabkan tiada kepakaran atau tenaga mahir bagi melaksanakan tugas yang berat itu. Alasan tersebut memang boleh diterima pada zaman tersebut, tetapi pada zaman sekarang kita telah mempunyai ramai orang yang memiliki kepakaran yang diperlukan untuk tujuan tersebut dan boleh dimanfaat dan digemblingkan tenaga mereka ke arah tujuan baik itu, oleh itu tiada lagi alasan untuk kita menolaknya. Badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan hendaklah digerakkan supaya inisiatifnya lebih teratur dan tersusun.

Sekiranya orang Islam tidak mengindahkan atau terus mengabaikan dakwah tersebut bermakna kita juga turut mengabaikan perintah Allah yang tercatat maksudnya di bawah ini.

*****************************************

Firman Allah bermaksud:
"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung".
Surah Ali Imran (104)


*****************************************


Ahli Panel Forum.
Tuan Hj.Muhamad Abdullah Nicholas ( Hidayah Centre ).
Bro. Karul Zaman Nur Muhammad. ( Hidayah Centre )
Tuan Hj.Abd.Latif Santharan Abdullah ( Presiden ACCIN )

*********************************************************

Dalam forum tersebut disarankan supaya pendakwah-pendakwah atau orang Melayu Islam hendaklah mengenal terlebih dahulu latar belakang orang India sebelum mendekati mereka dan mengajak mereka kepada Islam. selain daripada itu orang Melayu Islam juga perlulah terlebih dahulu membuang tanggapan negatif terhadap orang India, sebagai orang Islam mereka hendaklah bersangka baik terhadap orang bukan Islam, mereka juga hendaklah mengamalkan akhlak yang baik yang mampu memberi teladan kepada mereka yang bukan Islam, jangan sampai orang India bukan Islam beranggapan terhadap orang Melayu dengan menyatakan agama Islam adalah agama yang baik tetapi orang Melayu bukanlah orang yang baik.

Hidup berbaik-baik dengan jiran adalah juga salah satu pendekatan dakwah yang berkesan iaitu dengan cara mengenali secara yang lebih mendalam tentang kehidupan dan agama anutan mereka, disamping kita menerangkan kepada mereka mengenai Islam.

Bahasa kesat yang ditujukan kepada orang India, walaupun hanya digunakan sekali sekala ketika bergurau dengan kawan-kawan, namun demikian perlulah dihentikan, dengan cara itu dapat merapatkan lagi jurang bergaulan yang sedia ada, pendekatan tersebut akan memudahkan kita menyampaikan sesuatu maklumat kepada mereka, khususnya mengenai ajaran Islam.

Di antara maklumat yang diperolehi pada malam tersebut mengenai orang India Malaysia, Orang India Malaysia sebenarnya menggunakan enam loghat (bahasa) termasuklah bertutur dalam bahasa Tamil dan mempunyai tiga golongan atau kaum yang berhijrah dari India ke Malaysia. Di India mereka mempunyai lebih enam ratus loghat (bahasa) dan enam belas loghat (bahasa) diterima sebagai bahasa rasmi negara.

Menguasai bahasa kumpulan sasaran adalah cara yang terbaik untuk berdakwah, sekiranya tidak mampu berbuat demikian memadailah para pendakwah mengetahui latar belakang mereka supaya lebih mudah didekati.

*******************************************

Pendakwah yang dimaksudkan di dalam artikel ini ialah semua orang Islam khasnya orang Melayu .

*******************************************

Kekurangan dan kesilapan yang berlaku berhubung tulisan ini, semuanya atas kelemahan dan kekurangan saya sendiri.

Sekian. Wallahu aklam. Wassalam.

1 ulasan:

muryadi berkata...

Banyak sebenarnya kelemahan dan ceteknya ilmu org2 melayu Islam ni...sebab itulah agaknya dikawasan majoriti kaum melayu masih sukar lagi PAS/PR utk menang dalam mana2 pilihanraya...

Harap sangat2lah sdr cina-Islam, india-islam dan juga melayu-islam terus menerus mendidik