05 Julai 2009

Keranda Michael Jackson


Zailina Mahmud

LOS ANGELES: Majlis memberi penghormatan terakhir kepada Michael Jackson Selasa ini dijangka menjadi pertunjukan terbesar di dunia, seperti yang diramalkannya ketika hidup.

Kira-kira sejuta orang dijangka menghadiri majlis itu di arena Staples Center di Los Angeles dengan 750 juta lagi peminat menyaksikannya di televisyen.

Keluarga Michael semalam mengesahkan, upacara akan diserikan dengan persembahan dan dan penghargaan daripada beberapa legenda muzik.

Skrin besar akan dipasang di luar stadium yang menjadi gelanggang tuan rumah pasukan bola keranjang Los Angeles Lakers, untuk pengunjung yang dtidak dapat masuk.

Secara kebetulan, Michael menjalani latihan untuk pertunjukan This Is It di stadium itu 48 jam sebelum dia meninggal dunia.

Presiden Amerika Syarikat dipercayai turut dijemput menghadiri majlis berkenaan.

Begitu juga dengan bekas anggota Beatles, Sir Paul McCartney, penyanyi, Diana Ross, diva layar perak, Elizabeth Taylor.

Bagaimapun, Quincy Jones, orang yang bertanggungjawab menghasilkan album terhebat Michael Jackson, Thriller, Off The Wall dan BAD berkata, dia tidak akan menghadirinya.

“Ia bukan satu acara yang saya ingin lihat. Saya tidak akan menghadiri sebarang majlis pengebumian selagi saya hidup.

“Saya tidak dapat menahan perasaan,” katanya.

Menurut laporan media di Amerika Syarikat, Michael akan dikebumikan dalam keranda bersalut emas 14 karat berharga RM87,000.

Laman web hiburan, TMZ mendakwa, keranda gangsa yang dikenali sebagai Promethean itu dipesan daripada Syarikat Keranda Batesville.

Ia keranda yang sama yang digunakan untuk mengebumikan penyanyi legenda, James Brown pada Disember 2006.

Michael turut menghadiri majlis pengebumian itu.

Michael, pada 2002, ketika ditanya, bagaimana dia mahukan upacara pengebumiannya diadakan berkata: Ia akan menjadi pertunjukan terbesar di dunia.

“Itu yang saya mahukan. Lengkap dengan bunga api.”

Jurucakap keluarga Jackson mengakui upacara itu akan diadakan secara besar-besaran, bermula jam 10 pagi dan dijangka mengatasi majlis pengebumian Elvis Presley pada 1977yang dihadiri 75,000 orang di Memphis dan Puteri Diana yang dihadiri oleh 250,000 di Hyde.

http://zailina88. blogspot. com

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

siapa yg sembahyang jenazah kat dia tu...dan siapa yg baca talkin kat dia tu di kubur?

Tanpa Nama berkata...

ko send ja,leh kot.... klu x pon ko suroh nenek ko je yg g....ciannnn diee......... dh lame x kuar jln2