28 Ogos 2009

PESURUHJAYA PAS PERAK MEMBIDAS KENYATAAN HISHAMUDDIN TENTANG ISU SEBAT

Oleh : mohd hafez sabri

Isu sebat yang menjadi perbualan kita hari ini telah dipermainkan oleh sebilangan pihak yang cuba untuk menyindir Islam. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata bahawa beliau mengakui Jabatan Penjara di bawah kementeriannya tidak mempunyai kemahiran dan kepakaran untuk melakukan hukuman sebat mengikut undang-undang syariah terhadap Kartika.

Menjawab persoalan ini, Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussein berkata bahawa ia tidak menjadi masalah yang perlu dijadikan alasan supaya proses ini tergendala. Dari segi penangguhan disebabkan Bulan Ramadhan, ia adalah satu perkara yang munasabah dan tidak perlu dipertikaikan. Tetapi, apabila terdapat sebilangan pihak menyifatkan bahawa “tiada kepakaran”, ialah satu alasan yang tidak boleh diterima.

Beliau berkata lagi, ketika zaman Nabi Musa AS, Bani Israel cukup banyak alasan untuk menolak arahan Nabi Musa. Kes yang terjadi ketika zaman Nabi Musa AS ialah pembunuhan seorang hamba Allah. Lalu, Nabi Musa AS mengadili kes tersebut dengan memerintahkan kepada Bani Israel untuk mendapatkan ekor binatang tersebut, berdasarkan perintah Allah SWT, untuk membuktikan pesalah.

Namun, Bani Israel melontarkan pelbagai persoalan, dengan bertujuan tidak mahu melaksanakan perkara tersebut. Mereka bertanya, warna apakah lembu tersebut? Jenis apakah ia? Dan sebagainya. Hakikatnya mereka tidak mahu menurut perintah Nabi Musa AS, bahkan mereka sengaja mempermainkan perkara tersebut. Alasan semata-mata.

Demikianlah yang berlaku hari ini. Pelbagai alasan yang tidak boleh diterima, sengaja direka-reka. Sekiranya kita lihat dari segi logik akal, mereka yang berada di bawah Jabatan Penjara sudah dilatih untuk merotan dengan cara tertentu terhadap pesalah. Contohnya yang berlaku selama ini, setiap perotan akan memastikan hayunan rotan tersebut tepat mengenai punggung pesalah. Sekiranya tersilap, perotan tersebut akan dibicarakan.

Beliau berkata lagi, perkara ini merupakan perkara yang kecil. Sekiranya menyebat orang dengan kasar pun sudah pandai, apatah lagi menyebat dengan cara Islam? Cara yang diajar oleh Islam agak lembut dan tidak bertujuan menzalimi. Apa susahnya? Adakah disebabkan biasa membuat kezaliman, sudah payah untuk melakukan perkara yang baik? Hakikatnya itu adalah alasan semata-mata.

Beliau menambah lagi, sekiranya tidak pandai untuk memukul cara Islam, kami bersedia menunjuk ajar. Selama ini, para penyebat penjara hanya diajar dengan memukul secara kejam. Maka, apa susahnya untuk belajar cara sebatan dalam Islam pula? Ia lebih mudah. Sebatan cara Islam tidak memerlukan tenaga yang banyak untuk menghayun rotan tersebut. Juga tidak perlu ditelanjangkan pesalah tersebut. Apa yang susahnya? Mereka hanya beralasan sahaja untuk tidak melaksanakan hukum Allah.

Selain itu, beliau bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan Presiden PAS sendiri telah menjelaskan perkara tersebut. Beliau juga menasihati kepada mereka yang tidak tahu supaya mendalami Islam terlebih dahulu, jangan terlalu cepat menghukum Islam itu sebagai kejam. Beliau juga menasihatkan kepada mereka yang terlibat dalam mengemukakan alasan-alasan yang tidak sepatutnya, supaya tidak meniru kelakuan Bani Israel yang hanya bijak mencari alasan untuk tidak melaksanakan sesuatu hukuman.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

penglibatan orang ternama kerajaan di dalam isu ini sedikit seakan menjejaskan reputasi mahkamah syariah....seolah- olah hakim yang menjatuhkan hukuman tidak berkredeabiliti....kenapa begitu sukar untuk melaksanakan sistem perundangan islam Di MAlaysia????

ctPdah berkata...

hendak seribu daya,
xnak seribu dalih..
mcm2 alasan direka bg mngelak mlksanakan perintah Allah.
mengapalah payah sangat nak melaksanakan perintah Allah????

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,
Pemimpin UMNO hina mahkamah,

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin UMNO takut kalau hukuman itu dilaksanakan nanti depa pun tak boleh togak arak juga..

Tanpa Nama berkata...

ada benarnya kata2 Tok Guru Nik Aziz"Islam yg di bawa UMNO tak kan ke syurga"...ini lah buktinya apabila pemimpin UMNO sendiri buka pekung yg mereka mmg jahil..sedarlah wahai UMNO

Tanpa Nama berkata...

UMNO-BN takut nak jalankan hukuman ini sebab takut ramai orang takut nak pergi minum arak kat pub/disco yang berlambak kat lembah klang tu. Mana taknya, nanti bisnes tak jalan, dia orang gak yang susah. tak masyuk! Yang paling teruk, takut la pulak, silap2 diaorang pulak yang kena sebat.

Tu la yang diaorang suruh rayuan la, tangguh la. ala macam mana diaorang buat kat mahkamah sivil la. tapi kali ini, kalau diaorang buat cara tu kat mahkamah syariah,.... hmmmm silap banyak la beb. terus kompom la orang islam tak undi UMNO-BN dalam PRU13 nanti. (tak takut ke?)

Sebat dalam islam ada caranya. Bukan suka2/senang nak sebat orang.