01 November 2009

Pengklonan dalam benda hidup

Bismillah..

Pada kali ini, saya akan menceritakan tentang pengklonan dalam benda hidup. Sebelum itu, saya ingin mulakan bicara saya dengan sepotong ayat al-quran dalam surah an-nisa' pada ayat yang ke-119 yang bermaksud:

“Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah”. Dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang terang nyata. (An-nisa':119)

Ayat di atas mengandungi ungkapan “yubattikunna”, sila rujuk ayat ini dalam bahasa arab. Ungkapan ini berasal daripada kata kerja "battaka” yang bermaksud memutuskan, membelah atau memotong. Perkataan “yughayyirunna” dalam ayat ini berasal daripada kata kerja “ghayyara”, yang membawa maksud mengubah, mengubahsuai sesuatu yang berada dalam keadaan asal atau original. Pada akhir kedua-dua kata kerja ini mempamerkan huruf nun. Dengan ungkapan-ungkapan ini, ayat 119 dalam surah an-nisa' ini mungkin dari segi satu aspek adalah menunjukkan kepada aktiviti saintifik tentang menyalin dan mengklon genom dalam organisma hidup. Sesungguhnya hanya Allah sahajalah yang mengetahui maksud sebenar dan kebenaran di sebalik ayat al-Quran ini.
Anggapan ini dibuat kerana eksperimen pengklonan adalah secara asasnya dijalankan dengan sel diambil daripada telinga haiwan pada peringkat awal penyelidikan sains yang berkaitan dengan tujuan pengklonan. Untuk meletakkannya dalam cara yang berbza, benda hidup yang bersifat replika dihasilkan dengan mengambil sel daripada sampel tisu seperti serpihan telinga haiwan yang dipotong seperti yang dihuraikan oleh ayat 119 dalam surah an-nisa'.

Berikut adalah laporan daripada Pusat Penyelidikan Persekutuan Jerman berkaitan dengan maklumat pengklonan:

Fasa pengumpulan tisu adalah pendek dan mudah. Apabila seekor haiwan sudah siap untuk tujuan eksperimen, sampel tisu seperti "ear clipping" dikumpulkan dalam masa beberapa saat. Tambahan pula, sel somatik boleh dikumpulkan daripada semua spesis. Prosedur yang bersifat kembar dan satu boleh digunakan dengan mengambil sampel tisu daripada telinga dengan menggunakan "notchers" yang juga digunakan untuk membuat "earmarks" bagi anak lembu, kambing, ilama dan biri-biri. Secara jelas, untuk semua spesis, limfosit boleh digunakan tetapi sel-sel somatik daripada telinga menjadi lebih mudah untuk mendapat dan oleh itu ia lebih menjadi keutamaan.

Mengubah benda hidup seperti yang dirujuk dalam Al-Quran dan ungkapan memotong telinga anak lembu adalah pada masa tidak berlakunya bidang sains seperti genetik dan embriologi telah menunjukkan bahawa Al-Quran adalah datang dari tanda-tanda kekuasaan dan keagungan Allah S.W.T. Dalam akhir ayat tersebut juga menyatakan bahawa orang-orang yang melakukan pengubahan pada ciptaan Allah akan kecewa dan rugi atas perbuatan yang mereka telah lakukan. Oleh itu, ayat ini mungkin menunjukkan bahawa pengklonan akan membawa pelbagai masalah kepada kehidupan manusia. Dan sesungguhnya hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Sesungguhnya, kenyataan yang berkaitan dengan masalah-masalah daripada pengklonan telah dinyatakan oleh Pusat Pembelajaran Sains Genetik di Universiti Utah dan Projek Genom Manusia.

Berikut adalah risiko yang wujud daripada eksperimen pengklonan seperti berikut:
1)Kadar kegagalan yang tinggi.
2)Masalah pada fasa perkembangan organisma yang diklon
3)Corak pengekspresan gen yang luar biasa dan mengalami kecacatan yang besar
4)Perbezaan dalam telomere

Dalam proses pengklonan, DNA daripada sel benda hidup dirancang untuk disalin dan diletakkan di bawah mikroskop. Kemudiannya, diletakkan ke dalam sel telur daripada organisma lain dalam kumpulan spesis yang sama. Kejutan elektrik akan digunakan yang merangsang sel telur untuk memulakan pembahagian. Embrio meneruskan untuk membahagi dan diletakkan ke dalam rahim organisma bagi spesis yang sama dan kemudiannya akan mengalami fasa perkembangan dan kelahiran.



Bahan genetik yang diambil daripada sel hidup digunakan dalam eksperimen pengklonan, tetapi persenyawaan berlaku secara palsu. Mekanisma pembiakan hanyalah dicipta oleh Allah S.W.T dan oleh itu kaedah saintifik dalam pengklonan akan menemui kegagalan yang nyata.Al-Quran telah menyatakan bahawa orang-orang yang mengubah ciptaan Allah iaitu ahli saintis yang terlibat dalam bidang pengklonan akan mengalami masalah yang nyata. Sesungguhnya, benarlah ayat 119 dalam surah an-nisa' ini.

Wallahu'alam.

http://ibnbarudin.blogspot.com/

Tiada ulasan: