28 November 2009

AGM MCA Tetap Diadakan Pada 4-5 Disember Depan - Ketua Penerangan MCA

PETALING JAYA: Ketua Penerangan dan Komunikasi MCA, Senator Heng Seai Kie berkata, Perhimpunan Agung (AGM) parti itu tetap akan berlangsung pada 4-5 Disember ini sebagaimana yang dijadualkan.

Beliau turut menafikan khabar angin yang mengatakan AGM itu akan ditangguhkan.

Senator Heng berkata demikian melalui satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan hari ini.

Kenyataan itu dibuat untuk meleraikan kekelirukan yang timbul akibat spekulasi yang mengatakan AGM itu mungkin akan dilangsungkan pada satu tarikh yang baru ekoran keputusan untuk mengadakan pemilihan parti lebih awal.

Persetujuan untuk diadakan pemilihan pucuk pimpinan parti lebih awal telah sokong oleh kesemua pihak yang berpecah akibat krisis kepimpinan parti itu baru-baru ini.

Sehubungan dengan itu, Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) yang hendak diadakan Sabtu ini oleh kumpulan yang menyokong Naib Presiden, Liow Tiong Lai telah dibatalkan.

“AGM akan berlangsung seperti yang dijadualkan kerana selain presiden parti, adalah salah disisi perlembagaan MCA untuk mana-mana ahli menangguhkan AGM,” tambah Heng.

Beliau juga kesal dengan tindakan sesetengah ahli parti yang menyebarkan berita kononnya AGM telah ditunda.

Menurut Heng, dakwaan itu adalah palsu dan meletakkan MCA dalam keadaan bahaya kerana Pendaftar Pertubuhan (ROS) mungkin akan membatalkan pendaftaran parti itu kerana tindakan mereka yang tidak bertanggungjawab.

“Saya ingin menekankan di sini, notis untuk mengadakan AGM telah pun dikeluarkan seperti yang termaktub dalam perlembagaan parti.

“Sebarang dakwaan yang mengatakan AGM telah ditukarkan pada tarikh lain adalah percubaan untuk mengelirukan delegasi pusat. Ia juga bertujuan untuk menimbulkan huru-hara di dalam parti.

“Demi untuk mengekalkan perpaduan di kalangan ahli-ahli parti, saya merayu kepada semua ahli pusat untuk tidak mengendahkan khabar angin ini dan hadir pada AGM MCA 4 hingga 5 Disember ini," katanya. Mstar/-

Tiada ulasan: