15 November 2009

Kemiskinan tidak selesai selagi Umno jadikan mereka umpan

Hashim Abdullah

BENTONG, 14 Nov: Masalah kemiskinan yang berlaku dalam negara ini tidak mungkin dapat diselesaikan kerana pemimpin Umno mahu menjadikan golongan ini sebagai umpan pilihanraya bagi mengekalkan sokongan kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang..

Berucap pada ceramah anjuran PAS Kawasan Bentong, di Markaz PAS Bentong, dekat sini, baru-baru ini Abdul Hadi kesal walau pun negara mempunyai sumber kekayaan yang banyak tetapi ianya berlegar di kalangan orang kaya dan orang politik yang berkuasa.

“Harta negara ada berbilion-bilion tetapi harta negara berpusing di kalangan orang kaya dan orang politik. Tetapi apa yang berlaku hari ini orang yang sudah lama miskin tidak dapat dibebaskan dari kemiskinan, maka datang pula miskin yang baru, tak selesai.

“Umno suka orang miskin kerana senang mereka nak beli undi. Mereka beri bantuan kepada orang miskin cara subsidi ini tak betul, sepatutnya mereka ada perancangan untuk membebaskan rakyat dari kemiskinan,” katanya.

Presiden PAS itu turut menyatakan kekesalan atas penyelewengan dan rasuah yang berlaku yang menyebabkan negara kehilangan kewangan dalam jumlah yang besar sehingga menjejaskan kehidupan rakyat.

“Apa yang berlaku kepada PKFZ, KWSP, Petronas adalah penyelewengan yang besar. Apa yang berlaku keatas isu ini kekayaan negara berpusing di kalangan orang kaya dan orang politik,” katanya.

1 ulasan:

abdullahngah berkata...

kemiskinan punca umno menang dalam setiap kali pilihanraya umum diadakan.

Sebab itu Umno membiarkan rakyat jadi miskin.

Kalau rakyat senang umno akan kalah teruk dan hilang kuasa.

Atas sebab itu beberapa bentuk bantuan diwujudkan, termasuk diadakan wang ehsan pada negeri kelantan.bantuan beras percuma yang menelan belanja RM 2 bilion.

Pada hal wang dana khas sudah pun diwujudkan diseluruh negara dengan tujuan dapat meraih kemenangan.

Dana khas tidak dapat menumbangkan kerajaan PAS kelantan dan diwujudkan pula wang ehsan untuk tumbangkan kerajaan kelantan dalam musim piihanraya umum ke 13 nanti.