27 Disember 2009

HALAL kah makanan di Kopitiam "OLD TOWN WHITE COFFEE" & "PAK HAINAM"?

9 Muharram 1431

Assalamualaikum,

Emel ini saya mulakan dengan satu pertanyaan

"HALAL KE OLD TOWN WHITE COFFEE & Pak Hainan Kopitiam ni?" Wallahualam.Saya pun kurang pasti.Saya dapat artikel ini dari kawan..diforward dari org lain..saya tambah beberapa info yg saya jumpa (Old Town White Coffee tiada dalam HALAL Malaysia directory , sijil Halal Jabatan agama islam perak untuk Old Town White Coffee).Untuk maklumat lanjut sila baca emel ini sepenuhnya. WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam 'WCOK' telah beroperasi bermula sekitar tahun 1999. Dimana diawal penubuhan status HALAL sebenarnya telah diragui lagi.

Beberapa produk yang harus diragui STATUS HALAL & dikenalpasti HARAMnya ialah:-
-Nissin Noodles (Mee Segera Nissin Noodles) yang diimport dari Hong Kong (tertulis dipaket bungkusan) .klu tgk di pasaraya Nissin mee ni terang2 diletakkan ni NON halal food area.

Nissin Noodles Non Halal (at supermarket)

Nissin Noodle on Old Town White Coffee Menu

Nissin Noodle on "Pak Hainan Kopitiam" Menu

-Daging Salai yang digunakan pada hidangan Sandwish & Nissin Noodles juga diragui status halalnya. Ini kerana pada waktu awal penubuhan White Coffee Oldtown Kopitiam 1999 tiada dipasaran Malaysia yang menjual Daging Salai HALAL. Perkara ini anda boleh rujuk kepada para penyelidik, pensyarah & pelajar di Fakulti/ Jabatan Perhotelan @ F&B / Food & Beverages.

-Minyak yang digunakan didalam penyediaan menu ' Ipoh Ho Fun @ Ipoh Kuew Teaw Sup'. Minyak tersebut dihasilkan sendiri oleh WCOK dan tidak terdapat dipasaran. Hanya diberitahu ianya minyak udang. Tetapi adakah ianya benar & tiada campuran lain?

-Herbal Jelly adalah produk yang diimport daripada China . Diberitakan, antara isi kandungannya adalah kulit kura-kura. Khasiatnya dikatakan dapat memanaskan anggota dalaman badan (persoalannya - bolehkan UMAT ISLAM makan yang terhasil daripada KURA-KURA)

Apa yang membuatkan UMAT ISLAM diMalaysia TERPEDAYA dengan status HALALnya ialah salinan sijil HALAL yang dikeluarkan oleh JABATAN AGAMA ISLAM PERAK @ 'JAIPK' pada beberapa produknya dijaja dengan mengatakan JAIPK akan memberi STATUS HALAL pada semua produknya yang sehiingga kini (dari awal penubuhnnya-dekat 10tahun dah) masih lagi tidak diperoleh Sila layari laman Web WCOK. Hanya sijil halal bagi beberapa produk yang disahkan oleh JAIPK yang dijajanya. Berbagai anugerah telah diperolehi, namun STATUS HALAL BAGI RESTORENNYA masih lagi TIDAK BERJAYA DIPEROLEHI. KENAPA & MENGAPA? Maka itulah umat islam dinegara ini terpedaya dengan helah apabila nama JAIPK digunakan.Untuk pegetahuan saudara/saudari sijil HALAL Jabatan Agama Islam Perak dikeluarkan hanya untuk beberapa produk Old Town White Coffe je (semuanya minuman)
-OLDTOWN WHITE COFFEE 3 in 1 Classic
-OLDTOWN WHITE COFFEE 3 in 1 Hazelnut
-OLDTOWN WHITE COFFEE 3 in 1 Ice Cold
-OLDTOWN WHITE COFFEE 3 in 1 - Mild
-OLDTOWN WHITE COFFEE 3 in 1 - natural cane sugar
-OLDTOWN WHITE COFFEE 3 in 1 Coffee and Creamer
-OLDTOWN WHITE MILK TEA 3 in 1
-Instant White Coffee
-Chocolate Powder
-Instant Tea
-White Milk tea
-Ice Blended Coffee
-Ice Blended White Milk Tea
-Hazelnut Flavor
-Mocha Powder


Selain daripada penyalahgunaan Sijil Halal yang dikeluarkan oleh JAIPK umat islam juga terpedaya dengan paparan pekerja islam yang diambil bekerja. Dimana dengan mengatakan yakni makanan yang dihidangkan adalah halal, maka pekerja-pekerja islam ini telah terpedaya untuk berkerja seterusnya menjadi penipuan yang tidak diketahui mengenai status halal makanan direstoren tersebut. Bagi pengunjung-pengunjung, apabila melihat Sijil HALAL yang dipaparkan (yang dikeluarkan oleh JAIPK bg sesetengah produk sahaja & bukan yang dikeluarkan oleh JAKIM yakni pengesahan makanan yang dihidangkan oleh restoren terbabit adalah HALAL semuanya) serta pekerja-pekerja islam (yang tidak mengetahui akan Status Non-HALAL yang dihidangkan.Siap pakai tudung lagi) maka dengan mudahnya mereka memasuki dan menjamahnya.

Seperti apa yang berlaku di KULIM, KEDAH bagi Kopitiam PAK'HAINAN (juga 'TIDAK HALAL'). Sungguh menyedihkan apabila pengurus restoren beragama Islam dan berbangsa Melayu tidak mengendahkan & mengetahui status HALAL bagi makanan yang dihidangkan. Papan tanda diluar restoren juga sungguh besar menunjukkan pekerja islamnya memakai tudung menghidangkan makanan.

Begitu juga yang berlaku di TESCO Seberang Jaya, Perai pula Kopitiam WHITE HOUSE (juga 'TIDAK HALAL') selain menghidangkan `noodles @ mee' yang TIDAK HALAL dan beberapa menu lagi yang tidak diketahui Status HALAL HARAMnya, mereka juga dengan selamba & tampa rasa bersalah mengunakan LOGO HALAL JAKIM TANPA KELULUSAN (sila semak di http://www.halal.gov.my/directory/ - tiada rekod sijil halal dikeluarkan oleh jakim untuk Old town white coffe). Apabila ditanya, mereka menjawab produk mereka semuanya HALAL. Dan apa buktinya bagi Noodles @ Mee Import yang dihidangkan dan beberapa produk lain, tidak tahu jawapannnya.


Old Town White Coffee Using JAKIM HALAL Malaysia Sign without permit

Selain itu, walaupun WCOK telah membuka sehingga melebihi 100 cawangan dari tahun 1999-2008 diseluruh negara yakni dari utara hingga ke selatan namun STATUS HALALnya masih lagi tidak diperolehi. Dalam masa 10tahun, 100 cawangan telah berjaya dibuka dengan menghidangkan kepada UMAT ISLAM MALAYSIA makanan yang HARAM. Dan sungguh menyedihkan apabila pihak JAKIM selaku pihak Jabatan Agama yang bertanggungjawab dinegara ini mengambil sikap berdiam diri. Adakah seseorang dijabatan ini telah disogok agar tiada isu dibangkitkan & tindakan diambil walaupun sebenarnya telah ada aduan yang dibuat(boleh semak di sini http://www.halal.gov.my/aduan_siar.php - dah ada aduan tetapi tindakan masih juga belum diambil). Apakah pihak di JAKIM hanya melihat kepentingan yang akan diperolehi dengan tindakan ini tetapi tidak PERHINTUNGAN di PADANG MASYAR nanti? Apakah perlu adanya aduan baru ada tindakan? Sedangkan pihak JAKIM telah melihat begitu ramai umat islam menjamah makanan di `WHITE COFFEE OLDTOWN KOPITIAM' yang 'TIADASTATUS HALAL' dan kini terbukti 'TIDAK HALAL' nya. Adakah tiada pemantauan dan tindakan bagi pihak yang `TIDAK MENDAPAT KEBENARAN/ KELULUSAN' menggunakan logo halal jakim sesuka hati?

Hanya beberapa Kopitiam sahaja yang prihatin & dilihat telah mendapat `PENGESAHAN SIJIL HALAL JAKIM' walaupun baru setahun jagung dibuka. Seperti SWENZ KOPITIAM & KAPITAN KOPITIAM.

Jawapannya MUDAH, ini kerana sesetengah hidangan makanan yang dihidangkan di Rangkaian Kopitiam seperti:-

-WHITE COFFEE OLDTOWN Kopitiam,
- NEWTOWN Kopitiam
-WHITE HOUSE Kopitiam
-PAK HAINAN Kopitiam
-JOM BALI Kopitiam
adalah 'TIDAK HALAL'
To check Halal product listing please go to: http://www.halal.gov.my/directory/
KALAU BETUL TIDAK HALAL kenapa masih belum ada tindakan diambil oleh JAKIM atau mana2 badan yang berkenaan? sedangkan premis boleh menggunakan simbol Halal sewenang-wenangkan di banner dan pintu masuk..

Kalau BETUL HALAL , kenapa tiada sijil yang dikeluarkan untuk premis ni??

TOLONG LAH MANA2 PIHAK YG DIPERTANGGUNGJAWABKAN SILA AMBIL SERIUS PERKARA INI..
--
regards,
ﺠﻔﺮﻱ مصطفى
Jefri Mustapa

13 ulasan:

Musafir lalu..... berkata...

Masalahnya bermula dari orang-orang Islam sendiri yang tidak ambil kisah apa yang mereka makan atau minum. Terutama sekali golongan atasan dan pertengahan melayu yang tinggal di bandar-bandar, mereka dengan mudah memasuki premis-premis yang menghidangkan pelbagai makanan. Sebaliknya golongan ini yang tinggal di kampung lebih cermat memilih makanan dan minuman mereka, saya serta rakan-rakan khususnya di kalangan guru2 untuk membeli daging ayam atau lembu di pasaraya seperti TESCO / GIANT / ECONSAVE pun kami teragak-agak. Manakala di kampung-kampung pulak mereka yang mengunjungi kedai2 makan bukan Islam biasanya sememangnya mereka yang amalan Islamnya pun tidakterjaga (maaf cakap SOLAT pun entah ke mana).Penggunan pekerja melayu yg beragama Islam oleh premis yang tidak tentu halal atau haramnya semakin menjadi-jadi, kita tidaklah dapat menafikan disebelah pihak memerlukan pekerja dan di sebelah pihak pula memerlukan pekerjaan. Pada tahap itu apa yang dapat dirasakan melibatkan pihak kerajaan untuk memainkan peranan dengan sekurang-kurang memberi nasihat atau untuk lebih besar adakan undang-undang yang boleh mencegahnya. Wallahua'lam

kakcik berkata...

saya tahu satu kedai cina mualaf yang membuka kedai makan di bukit beruntung dan menjadi ahli kesatuan peniaga muslim (kalau tak silap)...saya tak ingat nama kedainya...(tak silap juga....Mohd Chan Abdullah...saya pernah makan disana....boleh cuba memang puas hati....berlainan dengan peniaga makanan melayu...makanannya mengenyangkan...dan harga memang murah...konsep perniagaan orang cina yang perlu dipelajari...

Tanpa Nama berkata...

tolong check status halal Pak Li kopitiam seksyen 7, shah alam (belakang restoran Hakim).. lagi bgus check semua restoran kopitiam..restoran mamak pon kdg2 ade yg tak halal..

Tanpa Nama berkata...

atau lbih snang x pyah la mkn kat tmpat2 ni. byk lg tmpat bleh mkn tnpa rasa was2..

Ahmad Tarmizi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ahmad Tarmizi berkata...

Saya pernah sekali makan di OldTown White Coffee di Jalan Kapar, Klang. Yang buat saya musykil dan was-was ialah tanda halal itu merangkumi semua atau hanya minuman sahaja. Balik rumah saya terus buat carian dilaman web Oldtown white Coffee, namun tak jumpa. Untuk mendapat kepastian saya kemudian nya menghantar e-mail kepada JAKIM dan Persatuan Pengguna Islam (PPIM). Jakim sampai hari ini langsung tak beri respon. PPIM memberi respon seperti dibawah. Kesimpulan nya, berhati hati lah dan harus di ingat tak semesti nya ramai orang melayu masuk makan maka itu menandakan tempat itu halal. Lagi pun skg ramai dah melayu yang agama nya bukan Islam.

Re: Aduan Pengguna: Status makanan (ayam goreng @ ayam rendang) di premis OLDTOWN WHITE COFFEE‏
From: STAFF PPIM (aduanppim@gmail.com)
Medium riskYou may not know this sender.Mark as safe|Mark as junk
Sent: Friday, 28 Nov, 2008 10: 06 AM
To: paskarat@hotmail.com
salam,

maaf atas kelewatan pihak kami membalas aduan anda. untuk makluman, OLD TOWN WHITE COFFEE tidak mempunyai sijil halal dari dari JAKIM, malah ia juga bukan milikan islam. Kami sarankan anda sebagai pengguna islam makanlah di Sembang-Sembang Cafe, Dapurmas,Restoran Puteri dan juga Nasi Ayam Herbal. terima kasih.

" Bersama Kembalikan Hak Dan Maruah Dengan Bijaksana "

Persatuan Pengguna Islam Malaysia
Tel : 03-42566618 / 42577222
Faks : 03-42566617
Hotline PPIM : 019-359 1000
www.muslimconsumer.org.my
http://sembangcafeppim.blogspot.com

Untuk GROUP SMS PPIM, taipkan ON GROUP PPIM dan hantar ke 33886

Boikot barangan Belanda dan belilah produk Muslim di Pasaraya Mydin sebagai jihad ekonomi Islam!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbt.

YB Ustaz Khalil, saya memohon pihak tuan,dan pihak2 yang berkuasa yang bertanggungjawab dalam hal2 ini, dapatkan status HALAL yang sebenarnya mengenai perkara ini.

Dan lebih2 lagi satu premis OLD TOWN WHITE COFFEE ini akan dibuka di PARIT BUNTAR, mohon untuk dijelaskan sejelas2nya mengenai perkara ini untuk RAKYAT PARIT BUNTAR.

Saya sedia untuk mengikuti perkembangan ini di website YB>

Terima kasih.

Harummanis

david ahmad muniandy berkata...

sebab itu dipanggilkan melayu kod identitinya bukan Islam...di permatang pauh setiap malam ramai juga orang melayu masuk kedai kopi cina memesan bir sambil menonton astro, di nibong tebal saya sendiri menyaksikan dua orang melayu masuk dalam kedai makanan cina memesan bak kut teh dan bir pada masatu waktu malam di Sungai Daun tapak pasar malam.

benda ini tak perlu hairan tidak semestinya semua orang melayu itu islam mereka perlu pergi pejabat agama untuk memeluk Islam menjadi saudara baru.

Tanpa Nama berkata...

kat sunway carnival seberang jaya ada kedai makan siam kat tingkat atas, saya tak benarkan isteri saya makan disitu.. syak kepada pelayan dia.. pakai tudung, cakap pelat siam kelantan tapi ketawa, bergaul dengan lelaki cina (mungkin tokey) ramah lebih dari kebiasaan orang melayu pattani.. ramai orang melayu makan kat sana..
din penang.

Tanpa Nama berkata...

no komen. tapi jangan cuba bunuh business orang dengan memyebarkan rumos

Tanpa Nama berkata...

Pebende ko ni? Klu dah bukan Islam yg sdiakn makanan diorg bukan peduli halal haram... diorg mau untung je... ke mmg suka makan kat kopitiam2 ni? Patut hati gelap xnk terima kebenaran

Unknown berkata...

Salam, semasa di jepun, sy pernah melawat ke kilang mee nissin, dan berpeluang melihat sendiri bagaimana mee nissin ini dibuat. Memang sah lagi jelas dan nyata, mee ini tidak halal. Di dlm mee kering ni shj pun dah dimasukan minyak babi, untuk melembutkan mee tsb....berhati-hati, walaupun ianya seafood cup noodle....wallahuaaqlam

Unknown berkata...

Salam, semasa di jepun, sy pernah melawat ke kilang mee nissin, dan berpeluang melihat sendiri bagaimana mee nissin ini dibuat. Memang sah lagi jelas dan nyata, mee ini tidak halal. Di dlm mee kering ni shj pun dah dimasukan minyak babi, untuk melembutkan mee tsb....berhati-hati, walaupun ianya seafood cup noodle....wallahuaaqlam