12 Disember 2009

Ketuanan Melayu atau Kepimpinan Melayu ?

Sejak akhir-akhir ini teman-teman dari DAP diserang habis-habisan oleh UMNO dan BN dan tumpuan serangan dikaitkan dengan isu Melayu.

Bermula dengan isu pijak gambar beralih kepada Isu YB. Kulasegaran dan sesudah itu isu peruntukan mesjid, dan terakhir isu YB. Sivakumar yang disiarkan dalam Sinar Harian kelmarin.

Bagi saya kalau ingin dikaitkan dengan "ketuanan" yang ada bagi kita orang Islam adalah cuna "Ketuanan Islam" sahaja.Tidak ada ketuanan selain dari itu termasuklan bagi orang Melayu sendiri.Betuankan kepada bangsa adalah idealogi yang karut dan ditolak oleh semua bangsa didunia.

Adakah kita sanggup bertuankan kepada bangsa sendiri yang menjadi "pengkhianat" kepada bangsanya sediri. Terlebih lagi tidak ada bangsa lain ingin mengiktiraf sama.

Sebaliknya kalau ingin bercakap dengan kalimah Melayu juga, yang adalah hanyalah "Kepimpinan Melayu". Inilah yang sebenarnya boleh diterima oleh orang Melayu sendiri dan termasuklah bangsa lain.

Dalam kontek negeri Perak, orang Cina dan India yang telah memberikan sokongan padu kepada parti yang memerintah di negeri Perak sejak 52 tahun lepas berakhir dengan satu penyerahan dan pengkitirafan kepada kepimpinan Melayu yang diterajui oleh Pakatan Rakyat dan di sana DS. Nizar diberikan kepercayaan menjadi Menteri Besarnya.

Jelas kepimpinan Melayu sesuatu boleh diterima, apalagi orang Melayu Islam yang berada dalamn gagasan Pakatan Rakyat yang membawa politik baru dan perubahan kearah menyelamatkan Malaysia yang telah menjadi porak peranda akibat dari kepimpinan melayu UMNO yang telah menghinati amanah yang diberikan kepada mereka sekian lama.

Apalagi UMNO yang sering melaungkan "ketuanan melayu" adalah penghinat kepada orang melayu itu sendiri.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak paayah jadi tuan, hadi hamba Allah cukuplah. Kalau jadi tuan hutang keliling pinggang , duit rasuah berjuta-juta dalam bank nak buat apa biar jadi hamba lagi bagus, maksud teman hamba Allah org melayu ini asyik perasan nak jadi tuan sahaja sebab itu ramai yang miskin dan banyak hutang memalukan diri sebagai penganut agama islam, banyak baca quran, hadis dan sirah nabi-nabi bagaimana islam menjadi tuan kepada bangsa -bangsa lain. di mana dia mengawal orang kafir sampai org munafik cabut lari meninggalkan madinah marilah kita mengingati Allah dan rasulnya nabi Muhammad S A W jangan asyik nak jadi tuan tapi miskin , banyak makan rasuah dan asyik berhutang. Nak komen sikit banyak masjid dekat malaysia ini bila UMNO memerintah tp kalau tuan-tuan nak tahu cuba bawa kereta dari taiping ke lumut ikut pantai remis tengok berapa org yg datang solat subuh , zohor dan asar,ini pengalaman teman ada satu masjid yg sangat cantik dan mahal waktu tu solat subuh tiada org datang, hanya yg ada waktu maghrib dan isyak sahaja kawasan ini kawasan UMNO pengerusi Dari AJK masjid sampai timbalan pengerusi semua org UMNO. Dari pada fikir pasal ngar koming lebih baik ibrahim Ali lihat kawasannya ramai tak org datang solat sebanyak mana masjid di malaysia ini. Nanti kalau tak ada org solat satu kampung berdosa maklumlah dia ahli parlimen jangan jadi macam kampung dekat perak itu di antara Taiping dan lumutnya segan teman nak bagi tahu apa nama kampung itu nanti malu pulak Zamri menteri besar dari pangkor . Sebab kampung tu dekat sangat dengan kawasannya. Doa teman org kampung tu dah bertaubat dan sentiasa sembahyang jemaah di setiap waktu dari itu barulah org melayu boleh bersatu harapkan masjid je banyak tp pg solat jumaat dan hari raya sahaja. Sekian

apoNak Dikato berkata...

yb ustaz,

Memang dah jadi Khalifah
DiTanah Melayu Atas Nama
Ketuanan Melayu
Atau Kepimpinan Melayu.


Namun Peluang tersebut

Telah Terlepas Kerana DUIT
Boleh Dicapai Melalui MERDEKA
Tetapi
Pemimpin Melayu Boleh DiSponser
Oleh Tauke MCA

Semenjak itu Ketuanan Melayu
Terpaksalah DiKongsi Bersama
Dengan Golongan Tauke MCA

Ini cerita lama semenjak 1946
Pemimpin Umno TElah termakan DUIT MCA
Maka kita hari ini
JADI BANNGSA SUBSIDI,BANGSA HAPRAK,
Janganlah jadi MELAYU MUDAH LUPA !!!

cikgunizar berkata...

hai YB, delete komen hamba yer.. mungkin kena sekepala kot br bole komen

wassalam