04 Januari 2010

Samseng DUN Sungai Rapat !

18 Muharram 1431
http://alhusseyn51.blogspot.com

Hamidah Osman yang pernah gempar dengan ‘ Ular dan Orang India’ berasa masih tidak faham kenapa dirinya dihalang daripada menganjurkan satu program berbentuk ibadah disebuah surau 'Al Falah" di Taman Song Choon Ipoh pada 1 Januari yang lalu.

“Saya menganjurkan program ibadah ini bertujuan untuk menyambut ketibaan Maal Hijrah 1431 selain bertemu dan beramah mesra dengan penduduk di kawasan ini .Sebagai wakil rakyat, saya berhak menganjurkan program sebegini," kata Hamidah.

Kenapakah wakil rakyat ini masih tidak faham sedangkan beliau sendiri faham tentang tatacara menganjurkan sesuatu program ditempat orang; kerana menurut katanya :

“Saya juga telah menghubungi pengerusi surau berkenaan bagi mendapatkan kelulusan bagi menganjurkan program tersebut”

•Namun setelah pihak AJK bermesyuarat, saya dimaklumkan bahawa permohonan berkenaan telah ditolak kerana berbaur politik,”

Setelah permohonan beliau ditolak, kenapa wakil rakyat ini terus menggila lalu tidak mengendahkan langsung larangan yang telah diputuskan oleh AJK surau tersebut?

Beginikah sikap seorang yang digelar sebagai ‘Yang Berhormat’? Apa gunanya membuat permohonan kalau sikap perilaku samseng digunakan untuk mencapai kehendak nafsu yang kononya mahu menganjurkan program ibadah.

Bila tidak mendapat kebenaran atau izin, maknanya itu kerja menceroboh. Menceroboh bukan satu kerja berupa ibadah.

Apa sebenarnya yang berlaku

Menurut salah seorang AJK surau tersebut , permohonan tersebut tidak mendapat kelulusan kerana ianya adalah anjuran parti politik. Sebagai memenuhi saranan Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah agar surau dan masjid tidak dicampur adukkan dengan hal-hal politik.

Katanya lagi, walaupun tidak dibenarkan, Hamidah tidak peduli dan tetap mahu meneruskan programnya.Samseng betul Hamidah ini!

“Keputusan mesyuarat AJK surau tersebut tidak membenarkan Hamidah adalah satu keputusan yang tepat dan betul kerana program pada 1 Januari 2009 disurau itu yang kononnya ‘berbentuk ibadah’ sebenarnya adalah “Program Gotong Royong Wanita UMNO Gopeng,” katanya.

Terangnya lagi, kebanyakan petugas pada program tersebut adalah mereka dari luar qariyah , memakai baju yang mempunyai lambang UMNO dan dihadiri kebanyakannya yang berumur 50 keatas.

Aktiviti program yang bermula jam 8.00-12thari pada hari itu adalah memasak bubur asyura , ceramah agama,ucapan Dato Hamidah, dan agihan bubur asyura dikalangan mereka sendiri.

Penyampaian bantuan persekolahan berupa sumbangan beg sekolah adalah kepada anak-anak yang entah dari mana yang didatangkan.

Adakah program sebegini mampu membentuk ukhuwah dan menyemai semangat perpaduan sedangkan sentimen politik jelas terbawa-bawa dengan pakaian berlambangkan parti.Harap Hamidah kini lebih faham kenapa AJK Surau Al-Falah tidak benarkan kamu; kalau tidak orang kata engkau ni bebal tidak keruan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Negeri boleh depa boleh tawan dengan cara haram, apa sangatlah surau pada mereka.

yes berkata...

YB Hamidah,
Janganlah jadi hidung tak mancung pipi tersorong sorong. Jika qariah tak suka kan anda, get lost lah. Cari lah surau atau masjid yang boleh menerima anda, atau tak adakah masjid di Perok yang mahu menerima anda.

Orang Rapat Setia berkata...

Malu Teman ada YB gini. patutnya tunjuk contoh baik. you kan YB.. Pasni YB kena cari jugak surau atau masjid yang ada pengajian bab Adab.kalau tak ada YB anjurkan program tersebut. itukan program ibadah jgk bukan. jemputlah yang kaco bubur ari tu