05 Januari 2010

Tengku Temenggong Nafi Bertelingkah Dengan Pemangku Raja Kelantan

18 Muharram 1431H

KOTA BHARU: Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra menafikan terdapat pergeseran antara beliau dengan kekandanya, Tengku Muhammad Faris Petra yang kini memangku Raja Kelantan.

Malah beliau memberitahu, keadaan di Istana Kelantan baik-baik sahaja dan tiada sebarang masalah antara mereka berdua.

"Saya tiada masalah dengan kekanda walaupun banyak cakap-cakap pasal keadaan istana yang semuanya baik dan okey," katanya kepada pemberita di luar Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam.

Tengku Muhammad Fakhry yang merupakan pewaris ketiga takhta berkata demikian semasa ditanya mengenai surat yang ditandatanganinya bertarikh 29 Disember lalu sebelum difakskan kepada semua media yang antara lain menyebut bahawa Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra Almarhum Sultan Yahya Petra menitahkan darjah-darjah kebesaran Datuk kesemua yang berikut ditarik balik.

Titah itu melibatkan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd. Aiseri Alias; Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad; Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri Kelantan, Datuk Paduka Ismail Md. Noor dan Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi.

Selain itu, Pengarah Urusan Sentosa Jaya Development Sdn Bhd, Datuk Razali Daud; peguam dan ahli perniagaan, Datuk Sukri Mohamad; ahli perniagaan, Datuk Chai Kin Loong dan Tan Choon Hwa.

Dalam pada itu, Tengku Muhammad Fakhry mengesahkan bahawa beliau yang menandangani surat itu sebagai melaksanakan titah ayahandanya.

“Saya sahkan sya tandatangan surat itu bagi melaksanakan hasrat ayahanda dan saya memberi jaminan bahawa Tuanku sihat dan jika anda tidak percaya, anda boleh mengadap baginda," ujar beliau.

Surat terbabit yang diedarkan semalam juga diserahkan kepada menteri Besar, Datuk Nik Abdul Nik Mat melalui Mohd. Aseri, bagaimanapun dinafikan oleh pegawai kanan kerajaan negeri itu.

Surat yang bercop lambang kebesaran diraja itu turut menyebut bahawa Sultan Kelantan tidak mengiktiraf, tidak setuju dan/atau tidak mengesahkan apa-apa arahan pembatalan berkaitan ahli-ahli Majlis Perajaan Negeri.

Sehubungan itu, kata beliau, kesemua arahan pembatalan atau pelantikan hendaklah dikembalikan seperti kedudukan pada atau sebelum 24 Mei 2009.

Bagaimanapun, dalam sepucuk surat daripada Istana Kelantan yang ditandatangan oleh Abdul Halim kemudiannya, melaranag media menerbitkan kandungan surat Tengku Temenggong itu.

Pekeliling itu turut menyebut bahawa sebarang kenyataan yang dibuat tanpa pengesahan Pemangku Sultan tidak boleh diterbitkan.

Selain itu, pekeliling itu tirit memberitahu, tiada sebarang kenyataan daripada Istana Kelantan dan menggesa media mendapatkan pengesahan daripada pihak istana sebelum menerbitkan sebarang artikel.

mStarOnline/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TT gila kuasa