09 Februari 2010

Bicara liwat: Peguam mohon lucut hakim

24 Safar 1431H

KUALA LUMPUR, 8 Feb: Perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangguhkan ke pagi esok ekoran permohonan peguam utama Anwar, Karpal Singh agar Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohamad Diah dilucutkan kelayakan dari mendengar kes tersebut.

Karpal sewaktu mengemukakan permohonan itu di awal perbicaraan kali ini berkata, permohonan dibuat berdasarkan tidak berpuas hati dengan cara hakim menguruskan bantahan berhubung liputan Utusan Malaysia pada Khamis dan Jumaat lalu yang didakwa telah menghina mahkamah.

Ianya berasaskan kepada keputusan hakim pada perbicaraan tertutup pada hari kedua dimana “ia mempunyai elemen bias” berhubung dengan tajuk utama Utusan Malaysia yang menggunakan perkataan 'lagi' dalam laporan akhbar tersebut.

Karpal berkata, hakim Mohamad Zabidi tidak membuat keputusan terhadap permhonan lalu dengan “fikiran terbuka.”

Sehubungan itu, hakim membenarkan permohonan Karpal untuk didengar jam 9.30 pagi esok.

Jumaat lalu juga, Karpal telah memohon mahkamah supaya mengeluarkan amaran kepada Utusan Malaysia berhubung gambar yang disiarkan oleh akhbar itu dengan keterangan gambar “Saiful menunjukkan katil tempat diliwat oleh Anwar Ibrahim kepada Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah”.

Pada 4 Februari lalu, Anwar mengecam laporan akhbar berkenaan pada hari itu yang disifatkan sebagai kotor, biadab dan jijik.

Menurutnya, laporan muka depan akhbar itu yang bertajuk "Tak rela diliwat lagi" sebagai memetik kenyataan Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah cubaan fitnah kerana tiada dalam rekod mahkamah sepanjang perbicaraan sebelum itu.

Karpal pula memohon mahkamah mengenakan perintah menghina mahkamah terhadap akhbar tersebut.

Katanya, laporan itu dibuat dengan niat jahat kerana apa yang tiada dalam prosiding perbicaraan kes liwat itu dilaporkan dalam artikel berkenaan.

Perbicaraan kes tersebut yang memasuki hari keempat hari ini sepatutnya menyaksikan saksi pendakwa pertama, Mohd Saiful Bukhari Azlan disoal balas oleh pihak pembelaan.

Belum sempat saksi pertama, Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diriya diliwat dipanggil untuk disoal balas, peguam pembela Karpal Singh telah membuat permohonan di depan hakim.

Dalam perkembangan sama, Anwar sebelum itu tiba di kompleks mahkamah bersama isteri Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan dua anak perempuannya jam 9.25 pagi.

Manakala Nurul Izzah dilihat tiba beberapa minit kemudian.

Turut hadir sebelum itu, Timbalan Presiden PKR Dr Syed Hussin Ali, dan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution.

Pasukan peguam Anwar diketuai oleh Karpal dan dibantu oleh Param Cumaraswamy, CV Prabhakaran, SN Nair, Ram Karpal Singh Deo, Marisa Regina Fernando dan Mohd Razlan Jalaluddin.

Anwar, 63, penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Anggota Parlimen Permatang Pauh, dituduh meliwat Mohd Saiful di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Dia dituduh mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan disebat jika disabit kesalahan.

Harakahdaily.net/-

3 ulasan:

dino berkata...

Aku sokong Karpal Singh. Ini adalah prinsip. Sebelum perbicaraan untuk memastikan keadilan, semua pihak mesti bersikap dan kelihatan adil.
TDM juga pernah mengatakan seseorang tidak bersalah melainkan dibuktikan bersalah atau dijatuhi hukuman. Hukuman yang adil. Ada juga hukuman berdasarkan fakta yang direka dan didapati bersalah. Contohnya ke Dr.Munawar Anees.

Cubalah pihak kehakiman menjadi penaung kepada keadilan sejagat. Lupakan imbuhan dunia tetapi ingatlah imbuhan akhirat. Jika zalim akan dikutuk rakyat 7 keturunan.

Allahuakbar.

Tanpa Nama berkata...

bagaimana nak adil selagi UMNO perintah malaysia?

Tanpa Nama berkata...

sekiranya pakatan perintah semua negeri di malaysia tetapi persekutuan dibawah BN bagaimana nak adil?