17 Februari 2010

Jangan tampal ayat Quran di cermin kereta!!

3 Rabiul Awal 1431H.
Email : Amin Fadzlan

Budaya org melayu..!!

Jangan permain ayat Quran pada cermin kenderaan..! !!
Pada masa sekarang dapat kita perhatikan semakin ramai orang Islam memasang tinted film yang tertera ayat-ayat suci al-Quran pada cermin kenderaan mereka tidak kira pada cermin depan atau belakang. Persoalannya di sini ialah, adakah amalan ini digalak atau dilarang di sisi Islam?

Apa yang jelas amalan tersebut buat masa ini nampaknya dipandang remeh dan menjadi ikutan pemilik kenderaan. Adakah mereka sedar bahawa ayat-ayat suci al-Quran sepatutnya perlu dihormati, dan tidak dipergunakan sewenang-wenangnya atau dipasang sesuka hati?

Hasil pemerhatian saya kebelakangan ini mendapati mereka yang berbuat demikian kadang-kadang lupa dan tidak berfikir bahawa mereka telah mencemarkan kesucian ayat-ayat suci al-Quran dengan menjadikannya sebagai alat pelindung cahaya atau panas terik matahari.Nampaknya , ayat-ayat suci al-Quran hanya digunakan untuk tujuan melindungi diri daripada cahaya panas matahari, tetapi tidak dihayati dan dipelajari maksudnya.

Ada ayat al-Quran yang dipasang berkeadaan usang, terkoyak, terhakis dan kotor dimakan hari kerana kenderaan dipandu ke mana sahaja tidak kira waktu dan cuaca. Pemasangan tinted film tersebut juga kini telah dijadikan alat untuk mencari keuntungan oleh peniaga yang berkenaan.Lebih menyedihkan lagi, apabila memerhatikan kenderaan yang mempunyai tinted film dengan ayat-ayat al-Quran pada cermin kenderaannya, tidak mencerminkan identiti dan akhlak orang Islam seperti memandu laju dan berbahaya selain tidak mengikut undang-undang jalan raya.

Ini sudah tentu hanya akan mencemarkan imej Islam di mata masyarakat sahaja.Saya telah mengambil inisiatif untuk bertanyakan persoalan ini kepada pegawai di ruangan soal jawab kemusykilan agama yang disediakan oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di laman web www.islam.gov. my dan ini adalah jawapan yang telah diberikan mengenai amalan tersebut dan ingin saya kongsi bersama para pembaca.

Jawapan tersebut menyebut, ``Ayat suci al-Quran mesti diletakkan di tempat yang tinggi kedudukannya sebagai penghormatan kepada kalamullah'' .Oleh itu berdosa meletakkan ayat suci di tempat yang tidak sewajarnya seperti di cermin kenderaan dan seumpamanya. Justeru ia merupakan satu ibadah, ayat-ayat al-Quran hendaklah dibaca mengikut adab dan diamalkan ajarannya serta beroleh pahala membacanya, menambah keimanan, menenangkan jiwa dan hati, menjadi petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa dan seumpamanya.

Disebabkan kejahilan masyarakat hari ini dan kurangnya keprihatinan khususnya kepada orang-orang Islam yang tidak menghayati dan merealisasikan tuntutan serta membudayakan ayat suci al-Quran ini,maka dengan sewenang-wenangnya ayat-ayat al-Quran yang tertentu dijadikan bahan pameran, jualan dan hiasan malahan ada sesetengah orang menjadikan sebagai azimat atau tangkal untuk melariskan jualan dan sebagainya.

Ayat- al-Quran yang selalu dipamerkan adalah dalam surah al-Baqarah: ayat 41 dan 174, Ali Imran ayat 199, 77, 187 dan at-Taubah ayat 9, al-Isra'ayat 82.Kesimpulannya, ayat al-Quran hendaklah dibaca, dihafaz, dimuliakan (diagungkan) dan hanya boleh menyentuhnya dalam keadaan berwuduk serta diamalkan ajarannya sebagaimana Allah s.w.t menyebut dalam firman yang bermaksud: Al-Quran adalah merupakan pengubatan (hati) kepada manusia dan membawa rahmat sekalian alam.Saya amat berharap agar perkara ini dapat diberi perhatian oleh pihak-pihak yang berkenaan supaya ayat-ayat suci al-Quran, tidak dijadikan bahan untuk mencari keuntungan dan dipermainkan.

Umat Islam juga perlu sedar, adalah penting untuk kita mempelajari dan menghayati ayat-ayat suci al-Quran, dan mempamerkannya pada cermin kenderaan sahaja tidak cukup untuk melahirkan umat Islam yang sejati

A ONE CAR CARRIER SERVICES
http://www.rozahan77.blogspot.com
http://www.rawatankampung.blogspot.com
http://www.makananlintah.blogspot.com
http://minyakpelincirtitan.blogspot.com

9 ulasan:

ibnumohd berkata...

salam,saya suka tengok ayat quran yang ditampalkan dikereta,dalam kekalutan dan kepenatan memandu,bila terpandang ayat quran@doa yang ditampal dicermin,mulut dan hati akan membaca ayat tersebut,tenang rasanya.. janganlah marahkan nyamuk kelambu dibakar, bagilah nasihat pada mereka agar menjaga ayat quran yang ditampal di kereta..berbanggalah sebab mereka masih lagi berminat nak menunjukkan syiar islam..

Tanpa Nama berkata...

YANG SEDIHNYA PELEKAT AYAT QURAN INI DIJUAL DAN DIPROMOSI OLEH KEDAI BUKAN ISLAM.
ISLAM SESEORANG TIDAK TERLETAK KEPADA PELEKAT TAPI IMAN.

Tanpa Nama berkata...

Satu lagi.......... kalau tampal kat dinding2 rumah /surau/masjid boleh kenapa tidak kereta.(org islam saja)....... bukan kita tampal untuk jadi pelaris cam kedai 786....... hihihihi

Tanpa Nama berkata...

Sekurangnya bila kita melihat ayat2 al-quran boleh mengingati kepada allah...

Tanpa Nama berkata...

masalah org lain jual tu masalah lain,,kalau letak kat keta pun x leh,,sempit sgt la pemikiran ko,,daripada ko baca ayat2 ntah pape agama lain letak baik la letak ayat quran,,da tentu2 kalo org tgk dia baca...adoyai,,,x payah la nak besar kan isu remeh,,,sempit tul la

Tanpa Nama berkata...

kalau ada terpampang tafsir, n orang bukan islam baca, kira dakwah jugak tu.

ape pon, bergantung pada niat lah.
tak tao pulak aku, tampal ayat quran utk kasi sejuk kereta.
tak terjangkau akal pikiran ku.

jangan pukul rata je!

dee berkata...

bckp berfakta lah tu....tolong pi mengaji lagi...syiar pungkoq hampa..banyak lagi syiar yg hang boleh tunjuk...tunjuk akhlak baik dah cukup syiar.pikiaq la tgk...kena hujan panas,kena taik burung...hari2 hampa cuci kereta ka...?

Tanpa Nama berkata...

so kalu kena hujan panas, kena taik burung haram ka??? yg hang pi tampai kat luar keta napa? tampal kat dalam cermin la bai. hang tu pi mengaji lagi bab akhlaq. sedap mulut nak kata orang pungkoq. hang ingat hang sorang sekolah agama??

Tanpa Nama berkata...

abih tu,keta mayat tu ada tulih cmtupun ada kbaikan jugak untuk insaf pada yg idup..bayang kan kalu tmpal yg mngarut lg haru...