05 Mei 2010

Apa kewajaran Kerajaan Perak bersetuju sumbang RM 50,000 kepada setiap Bahagaian MCA.


Menteri Besar Perak menerima kunjungan Presiden MCA, Chua Soi Lek di Ipoh KelMarin/Gambar Sinar Harian 4 Mei/-


Sehubungan dengan tersiar nya berita dan gambar dalam akhbar Sinar Harian edisi hari ini 4 Mei, dengan tajuk "kunjungan" seperti yang saya siarkan semula diatas, saya suka mempersoalkan beberapa perkara seperti di bawah :-

1.Apakah kewajaran sebuah kerajaan menyumbang wang dari dana kerajaan atau dengan nama lain adalah wang rakyat untuk disumbangkan kepada sebuah parti politik. Seperti yang dilaporkan dimana dikatakan Kerajaan negeri perak bersetuju memberi peruntukan berjumlah RM 50,000 pada tahun ini kepada setiap bahagian MCA di negeri Perak.

2. Tidakkah Zambry tahu bahawa antara kerajaan dengan parti adalah sesuatu yang berbeza dan salah sekiranya wang kerajaan yang menjadi milik semua rakyat termasuk bagi yang tidak berparti disumbangkan untuk sesuatu parti politik.

3.Dalam hal ini ianya juga membuka peluang bahawa parti politik yang lain juga perlu disumbangkan kepada semua komponen BN yang lain dan ianya membawa kepada suasana pengurusan wang kerajaan yang lebih parah dan tidak mematuhi peraturan.

4. Sekiranya sumbangan sebanyak itu untuk satu bahagian MCA dan meliputi 24 Bahagian MCA di Perak, berarti sebanyak RM 1.2 Juta diperlukan untuk tujuan itu.

5. Jumlah yang sebanyak itu kalau diambil kira untuk satu komponen BN di Perak dan merupakan satu jumlah yang besar dan saya mempersoalkan dari manakan peruntukan itu diambil dan pada jumlah Bajet mana yang diluluskan seperti yang dibentang dalam "Bajet Mee Segera" yang cuma memerlukan masa 20 minit dengan dikendalikan oleh Speaker HaraM Ganesan pada tahun lepas.

6. Pakatan Rakyat Perak menuntut supaya penjelasan yang terperinci diberikan dengan kadar segera kepada persoalan ini supaya rakyat tahu dari mana dana sebanyak itu diambil.

7. Selain itu adakah agensi dan badan kerajaan negeri yang ada di negeri Perak sudah tidak berfungsi dan boleh diharapkan lagi sehingga program untuk menarik soKongan rakyat kepada BN sehingga memerlukan penyaluran dana kepada komponen BN secara langsung waaupun ianya bertentangan dengan peraturan yang sedia ada.

8. Saya menegaskan disini bahawa kepincangan pentadbiran kerajaan yang diterajui oleh BN yang tidak direstui oleh rakyat secara majoriti dengan cuma dengan rampasan kuasa dan pengesahan mahkamah sangat jelas dan serius kerana kegelojohan BN untuk mempertahan kuasa "haram" tersebut.

Kenyataan Media, 4 Mei 2010.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
SEKETARIAT PAKATAN RAKYAT PERAK
.

11 ulasan:

Awanama berkata...

Mereka buat kerja tak ikut undang-undang ...
dari mula hingga akhir....
nak tunjuk hebat kut....

Awanama berkata...

Sudah 'start' kerja$$ tu.
bermula dari PR perak yang bersih ditumpangkan..
dan MCA bersih ditumpangkan..president MCA dulu tak akan terima sumbangan ini..

Kerja senang lah....

Awanama berkata...

Jika benar untuk tujuan parti, elok juga dibuat report ke SPRM.

Awanama berkata...

Duit, duit, duit. Hanya duit sahaja yang boleh menyelamatkan Kerajaan BN Haram (jadah) Perak.

Awanama berkata...

depa dapat..kami pon nak jugak..mana aci

Anak Sungai Derhaka berkata...

Bodoh punya Zambry ni..

Kalau RM50K tu dia pi tabur kat Pangkor, sure orang Pangkor akan sokong dia sampai mati punyalah.. dan Ustaz Halim Nasir jangan mimpi depa nak panggil bagi kuliah ugama dah..

Awanama berkata...

buat apa nak report kat SPRM.....SPRM pun dapat jugak agaknya.

IbnAbdHalim berkata...

PR patut buat repot polis.

Awanama berkata...

Tidak bermakna masyarakat Cina akan menyokong MCA dalam PRU akan datang. Zambry & Geng dah "desperado".

Awanama berkata...

Mana dia Perkasa? dah di perkosa, melayu di perak masih banyak merempat terutama ahli umno tegar. Dari bagi MCA lebih baik bagi kat ahli umno merempat ni.

gippo74 berkata...

salam...
kerajaan pr dulu dikatakan pembela kaum cina.nampaknya kerajaan haram bn sekarang guna duit rakyat utk membela kaum melayu sbb mca tu semuanya melayu.tahniah kpd semua penyokong ubn kerana membela melayu.