24 Mei 2010

Bangkok Pulih Tenteram

Kesan rusuhan kumpulan baju merah dengan tentera kerajaan yang meragut seramai nyawa 52 orang dan 407 lagi cedera


9 Jamadil Akhir 1431H.

Setelah pasukan tentera Thailand menjalankan operasi mengusir kumpulan Baju Merah bermula pada 19 Mei lalu, ketenteraman awam kembali pulih di Bangkok dan beberapa tempat di negara itu. Kerajaan telah menubuhkan pasukan khas untuk menjamin keselamatan penduduk di Bangkok.

Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva menyampaikan ucapan melalui televisyen petang semalam, Bangkok dan beberapa provinsi telah pulih ketenteraman. Beliau menyatakan kesal terhadap mangsa yang terkorban dan cedera semasa pasukan tentera menjalankan operasi tersebut. Menurut beliau, pihaknya akan mendakwa penjenayah yang melakukan pembakaran dan keganasan.

Kerajaan akan melaksanakan peta garisan permuafakatan politik dan mengalu-alukan seluruh rakyat menyertai pelaksanaan peta garisan tersebut.

Pasukan tentera dan polis terus menjalankan operasi di tempat perhimpunan kumpulan Baju Merah di Bangkok untuk mencari senjata dan pemberontak semalam.

Seramai 52 orang maut dan 407 lagi cedera dalam pertempuran antara pasukan tentera dengan kumpulan Baju Merah pada 14 hingga 19 Mei lalu.CRI/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keganasan yang dilakukan oleh tentera Thai dan kerajaan samseng Thai harus dikutuk kerana mereka cuma memperkukuhkan hak istimewa segelintir orang Thai yang berharta.Kebanyakan rakyat Thai terpaksa hidup dalam situasi yang teruk, sehingga ramai diantara mereka bergantong pada pelacuran untuk mencari nafkah.
Atan