10 Jun 2009

KECOH DI KAMUNTING

ASSALAMUALAIKUM YB!

SAYA BARU BALIK CUBA UNTUK MEMBUAT TINJAUAN DI KAMUNTING BILA MENDENGAR ADA BERLAKU KEKECOHAN DISANA. ATAS NASIHAT KELUARGA SAYA TIDAK BOLEH PERGI KE SITU. NAMUN, SAYA TELAH MENGHUBUNGI BEBERAPA ORANG KAWAN YG TINGGAL DI SANA UNTUK MENGETAHUI KEADAAN YG SEBENARNYA. MEREKA BERCERITA ADA SEKUMPULAN ORG INDIA CUBA UNTUK MENYAMUN ORG MELAYU DI KAMUNTING. TERUK ORG MELAYU TU DIKERJAKAN INDIA2 TERSEBUT HINGGA SEORANG MELAYUTU KOMA DAN TELAH MENINGGAL DUNIA.

BILA KWN2 YG MELAYUTU TAHU CERITA BERKENAAN MEREKAPUN SALING MENGHUBUNGI KWN2YG LAIN MENCARI ORG2 INDIA YG MEMBUAT ANGKARA TERSEBUT. SAYA DENGAR PEKIDAPUN DAH MASUK CAMPUR. DEPE DPT JUMPA 5 ORG INDIA YG BUAT ANGKARA TERSEBUT MAKA BERLAKULAH PERGADUHAN. ADA SEORANG INDIA PUTUS PERGELANGAN TANGAN. MANGSA2 KEJADIAN ADA DI HOSPITAL TAIPING LANI. PTG TADI POLIS TELAH MENGARAHKAN KILANG2 YG BERADA DIKAWASAN KAMUNTING TUTUP OPERASI AWAL YAKNI JAM 6 PETANG.

BERITA INI MEMANG MENGGEMPARKAN. KITA TIDAK MAHU BERLAKU 13 MEI LAGI. KWN SAYA BERITAHU, MLMNI INDIA AKAN BUAT HURU HARA DIKAWASAN TERSEBUT BAGI MEMBALAS DENDAM. UNTUK MAKLUMAN YB, KAWASAN SEKITAR KEDAI SELERA MALAM KAMUNTING, KE KORNER, PETRONAS, BUS EXPRESS KAMUNTING PENUH DGN ORG2 MELAYU DAN POLIS SEKARANG. SAYA MENYERU KEPADA RAKYAT MALAYSIA KHUSUSNYA DI KAWASAN TERSEBUT, JGN MAINKAN ISU PERKAUMAN. SAMA2 KITA JAGA KEHARMONIAN HIDUP DI MALAYSIA. YG BUAT HALNI ORG YG TAK TAHU UNDANG2. BERTINDAKLAH SECARA BIJAK........WALLAHUAKLAM

ANAK KOMANDO REJIMEN 1

31 ulasan:

miezanz berkata...

Ana pun dapat berita nih petang semalam... tapi apa perkembangan terbaru disana? semoga org kita dapat mengawal keadaan... jgn terlalu emosional...

Malaysian berkata...

Biar Polis siasat dulu sebelum YB meng"post"kan petikan ini.

Rakyat Malaysia harus berfikiran matang, perkara yang melanggar undang-undang adalah salah walaupun kamu membalas dendam.

Selesai cara orang Malaysia...

Regards,

Malaysian Come First
GoMalaysian.Blogspot.Com

Tanpa Nama berkata...

ye ke ni? saya dpt berita ni pada hari sabtu lepas lagi... smalam saya pegi taiping lagi... takde ape pon...

Tanpa Nama berkata...

INGAT KITA KENA IKUT UNDANG2!

Tanpa Nama berkata...

salam, untuk pengetahuan semua skrg ni perak dah ada m.b yg agak2 layak nk selesai kan kes ni. suruh aje dia kesana tenangkan org2 kat sana.

yes berkata...

Bawalah beribu ribu polis ka Taiping, kita kan banyank anggota polis. Jangan biarkan perkara seperti ini menjadi besar.
Musa hassan, tunjuk kan kecekapan mu. Tangkap mereka yang memulakan angkara, tak kira bangsa apa.
Rakyat mahu hidup dalam aman.

Tanpa Nama berkata...

ada org ckp melayu yg mula dulu..taktau la bro!..kalo still ngn sikap perkauman mcm ni la jadinye..huhu

kaiban berkata...

antara bala yg menimpa PERAK..

mr bli berkata...

kalau bab politik laju je beribu2 polis datang...
aku harap kerahkan ribuan polis ke kmtg utk menjaga kemanan....

http://loveperak.blogspot.com/

kangkalikong berkata...

polis dikerah untuk ke Pilihanraya kecil je.kalo takat gadoh kecil2 mcm ni diorang lepak.Kalo PRK beribu-ribu dikerah...

Tanpa Nama berkata...

takbir!!!bn jgn men isu perkauman!!!MANSUHKAN ISA!!!NO TO I.S.A

mk8 berkata...

Suruh jee MAHATAMAK GUNDI tu pergi, dia kan boleh selesaikan,bab bab rampas merampas, curi mencuri kan dia pandai.

alamalikut berkata...

Saya nasehatkan MB Perak sekarang jalan hati hati.. takut takut org ingat dia yg ber5 tu.. sebab nampak macam sepupu sepapat jer.. jg jalan dlm gelap ... sekadar nasehat.

Tanpa Nama berkata...

Minta tolong M Kayveas nasihat depa berlima tu masuk PPP.

ANAK KOMANDO REJ 1 berkata...

memang byk berita tentang perkara ini. yg pasti cerita sebenarnya terpaksa dirahsiakan. kita tidak mahu berlaku 13 mei. cerita yg saya paparkan di atas hanya satu yg didengar melalui seorang kawan yang mana didepan rumah beliau semalam begitu ramai org berkumpul. namun begitu, alhamdulillah cerita sebenar telah saya ketahui dari sumber2 yg boleh dipercayai. memang eloklah cerita sebenar tidak didedahkan kerana ia mungkin berlanjutan. wallahuaklam

Unknown berkata...

wa tatau lak ada gadoh sampai mati ni...ingat Perak dah aman damai, kan UMNO dah berkuasa di Perak? Eh. bukan Dr.Mahatma Zambry leh settle ker dgn kaum India sana? Takkan kes kecik depa tak leh settle kan?

david ahmad muniandi berkata...

kadangkala orang india pun kurang ajar juga kalau ada apa-apa berlaku terhadap orang india mereka akan menunjuk simpati supaya orang lihat lihat akan balas kasihan terhadapnya. bukan saya nak buruk-burukkan orang india tetapi inilah kenyataan harus terima. kawan saya pernah tegur seorang india dalam belasan tahun supaya hentikan merokok kerana kesihatan orang india muda tu marah kat kawan saya, keesok hari pula rumah kawan saya kena masuk pencuri tetapi kawasan itu tiada projek perumahan ataupun apa-apa jadi ini angkara siapa? jadi kita jangan lihat dari segi luaran secara teori kita harus lihat dalaman juga.

Tanpa Nama berkata...

Hampa Nie Semua Apa La Pikiran Cetek Sangat?Apa Kena Mengena Benda Nie Ngan Politik?Pendek Akal Sungguh...

Tanpa Nama berkata...

tuan tuan
saya nasihatkan jgn diperpanjangkan isu ini baik dr segi apa pun biar lah benda nie kita serah kpd pihak yang berkuasa saja n saya harap artikel ini di padamkan supaya tiada lagi pertelingkahan melalui blog terhadap isu di kamunting.

Tanpa Nama berkata...

ape mslh hanz_andi? ape kaitan politik dgn hal ni? kesian la dgn org2 yg taksub mcm hg ni.kdg2 aku rasa nk lempang laju2 je dgn org mcm hg ni

jagindas berkata...

aku rase ni geng zambri fight ngn geng najib kot..huhuhuhuhu
deme gadoh sebebenonye nk rebut pusat tahanan ISA tu..

Tanpa Nama berkata...

salam, ..kpd rakan2,saudara,seislam...dan yg memberi komen ...
ini bukan masa untuk bermain politik dgn kes seperti ini ...ini akan merumit kan keadaan di taiping ...pelbagai perkara berlaku skrg ..bermula ari isnin kelmarin ..dan jgn membuat andaian cerita yg berlaku ...klu x tahu kes yg sebenar ....
nampak nya semakin hari semakin garang keadaan di cni..... di harapkan semua melayu bersatu kembali tanpa mengira parti politik........
adakah anda semua mahu islam d pijak ......
dan mahukah anda jadi seperti di thailand ?

Tanpa Nama berkata...

melayu boleh bersatu tapi bukan dlm umno. DLM PAKATAN RAKYATLA!

dfario berkata...

Ini mmg masalah politik! Masalah utamanya dah 55 tahun kita diajar sikap perkauman oleh BN. Umno ajar keMelayuan, MIC ajar keIndianan & MCA ajar keCinaan. Bila belaku perselisihan bodoh2 mcm di Taiping, isu perkauman akan terbangkit sampai ada yg mati.

Islam ajar kita, kalau ada org membunuh, maka org yg membunuh itu perlu dihukum bunuh. Bukannya main pukul random ikut jenis kaum yg terlibat. Kalau nak berperang, musuh bawa tentera dia, kita bawa tentera kita & bertempur secara rasmi. Kanak2, warga tua, kaum wanita & rumah2 ibadah adalah haram dijadikan sasaran.

Aku harap org2 Islam akan berpegang dgn prinsip Islam dan jgn terikut2 dgn prinsip perkauman yg diajar oleh BN dlm usaha menangani isu ini. Serahkan kpd pihak berkuasa utk mendapatkan individu yg telah membunuh tu dan harap dpt dihukum seadilnya. Jgn sesekali main pukul random aje.. Islam tak ajar mcm tu...

baLdi MeraH berkata...

tu le.. dok bakar lagi perkauman..bagus..yang india sibuk kata terpinggir, yang cina tak cukup kaya, yg melayu pulak tak habes2 berebut kuasa, x reti berdamai.. ha gaduh lg.. yg ko plak jatuh kt kategori mner?

Tanpa Nama berkata...

Yang bodohnye Melayu jugak..semuanye nak dikait dengan politik..nak salahkan pemimpin..Orang lain tetap dengan kaum dia..kene sikit dah mengamuk..kita..hentam bangsa sendiri..bodoh kan..itu la politik Melayu..berani sesame sendiri!

Tanpa Nama berkata...

Jadilah ISLAM YG SEBENAR-BENARNYA, tak mengata orang, mencerca sana sini membuka pekung orang lain tapi keaiban diri sendiri tak terpelihara. Wahai saudara-saudaraku, bersederhana bukan kepada material semata-mata, perilaku dan amalan yang patut diutamakan. Wallahu Aklam.

Tanpa Nama berkata...

Berjuanglah ikut Islam..macam Rasulullah..tak mengata orang..sebaliknya mengajak orang dengan penuh hikmah..bukan cerca dengan perkataan yang menjauhkan orang dari Islam seperti MUNAFIK,KAFIR,TAGHUT dan sebagainya..kalau orang2 tu lari dari Islam..kita kene tanggung tau! jangan sedap2 bercakap..

Tanpa Nama berkata...

sesungguhnya org melayu sekarang sudah lupa batas-batas tatasusila dan nilai murni...
dimana-mana saja blog sentiasa memaki hamun...
x baik mcm tu...kita ada agama...agama kita Islam..adakah agama kita menyuruh kita memaki hamun org???
mengapa perlu bergaduh sesama Melayu @pun Islam...
ini merugikan agama, bangsa dan negara...
kepada semua orang Islam dan Melayu sedar lah diakhir zaman hanya akan ada satu saja yg benar-benar mengikut ajaran Islam sejati...
adakah kita???tepuk dada tanya selera...

dfario berkata...

Buat sahabat2 tanpa nama... aku tengok umno ni dah banyak tersasar dari ajaran Islam... banyak amalan rasuah... banyak amalan kroni... memupuk sifat perkauman sbb asas perjuangannya adalah Melayu (Nabi tak ajar tu)... Yg lagi penting, mereka mengangkat sistem sekular yg dibawa oleh barat dan tak mahu ikut ajaran Islam sebenar dgn mengamalkan sistem pemerintahan Islam di Malaysia.

Sebagai umat Islam, aku nak buat teguran... kembalilah kpd ajaran Islam yg sebenar. Kalau baca surat khabar, dah mcm2 masalah sosial yg pelik2 sdg berlaku... sampai bila nak jadi mcm ni. Nak tunggu azab Allah turun ke bumi Malaysia ke? Kembalilah kpd Islam... Azab Allah S.W.T. pasti akan dtg selagi kita tak kembali kpd Islam.

Buat sahabat2 tanpa nama yg nampak bijak berkata2... saya minta pandangan bernas anda mcm mana kaedah yg tuan puan nak sarankan bagi menyelesaikan masalah besar di Malaysia nie?

Utk makluman.. di zaman pemerintahan Islam dahulu, apb wujud aje gerakan menentang Islam oleh puak2 yahudi, kafir & munafik, maka Rasulullah S.A.W. akan mencatas dari peringkat awal lagi. Mereka2 yg cuba mencetus gerakan seperti itu akan dihukum bunuh. Aku rasa skg ni dah jauh tersasar drp Islam. Any comment?

Tanpa Nama berkata...

Taman Tasik Kamunting :
http://www.facebook.com/group.php?gid=118218264896789