27 Julai 2010

Kalau Pakatan Rakyat Burung Kakak Tua, UMNO-BN Burung Kakak Tua Bangka

14 Syaaban 1431 H
Oleh: Annuar Kamaruddin

Memetik berita sumber Bernama yang disiarkan Malaysiakini; “Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyifatkan Pakatan Rakyat, terutamanya di Selangor, hanya pandai berkata-kata seperti burung kakak tua, manakala kerajaan negeri

itu hanya pandai membuat janji tanpa memikirkan adakah janji-janji itu mampu ditunaikan atau sebaliknya.” Inilah kerja sebenar TPM Malaysia ni. Kedudukan sebagai Nombor Dua Kerajaan. Tapi buat kerja UMNO.

Masa control negeri-negeri, yang kaya kroni, anak, isteri dan bini. Rakyat makan hati. Itu sebab rakyat naik benci. Akhirnya UMNO ditolak ke tepi. Apa UMNO tak faham ke demokrasi. Sebab itu la bila kalah di Selangor, ada Ex YB takut kena jawab banyak kes itu ini, langsung mati.

Baru-baru ni SPR kata, sikit sangat orang muda daftar jadi pengundi. Bermakna yang tolak UMNO-BN masa PRU Duabelas dulu, orang yang sama yang undi BN dulu. Kalau kerajaan BN Federal dok cari pasal dengan Kerajaan Negeri, bermakna nak bermusuh dengan rakyat. Kalau bermusuh dengan rakyat dan kerajaan negeri, bermakna PRU Tiga Belas nanti akan hilang lebih banyak kerusi dan undi.

“Beliau yang juga Timbalan Presiden Umno berkata pelbagai isu membelenggu kerajaan Selangor di bawah kepimpinan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, seperti isu pasir dan kegagalan mengurus ekonomi, dan ia membuktikan bahawa mereka hanya pandai berkata-kata. Ini satu keadaan yang begitu teruk.

Mereka tidak mampu mengurus ekonomi negeri walaupun mereka katakan kerajaan mereka cekap, membela rakyat dan boleh membuat apa saja untuk menentukan rakyat hidup dengan selesa.”

Ini lagi satu bukti jelas salah guna kedudukan. Melawat kawasan guna kedudukan dalam kerajaan. Tapi buat kerja parti. Isu pasir dah terbukti UMNO pandai urus, bukan untuk negeri tapi untuk sendiri.

Fakta-fakta hasil kerajaan Selangor hari ini daripada pasir dah membuktikan Kerajaan PR lebih bijak dari Kerajaan BN. Apa maksud kegagalan mengurus ekonomi. Kalau gagal bermakna defisit. Adakah kerajaan Selangor sekarang dah habis duit sebab gagal.

Memang menjadi hasrat PR hendak menjadikan rakyat hidup selesa. Tapi UMNO juga yang sekat. Kerajaan Selangor ada sungai, tasik, dan kolam. Nak beri air percuma dan murah. Tapi UMNO ada SPAN. Itu sebab dia boleh serap air di Selangor.

"Tetapi sebenarnya mereka hanya bercakap, cakap mereka tidak serupa bikin, cakap pihak pembangkang tak serupa bikin. Mereka pandai berkata-kata seperti burung kakak tua...dia boleh menyanyi tapi dia tidak tahu apa yang dia buat," katanya ketika berucap merasmikan Program Juara Rakyat peringkat Parlimen Wangsa Maju di Pasar Besar Gombak, Batu 5, Jalan Gombak di Kuala Lumpur, hari ini.

Hadir sama ialah Pengerusi BN Wangsa Maju Datuk Mohd Shafie Abdullah dan Setiausaha Badan Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan Datuk Syed Ali Al-Habshe. Muhyiddin yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan berkata kegagalan itu memberi kesan besar kepada negara, khususnya Selangor di mana keyakinan pelabur mulai menyusut dan mula beralih arah ke tempat lain.”

Mana lebih besar BN ke UMNO. UMNO lah besar. Buat Program Juara Rakyat. Guna kedudukan kerajaan. Yang turun Pengerusi UMNO. SU UMNO. Mana pergi Pengerusi BN. Dah tak ada ke. Kalau pelabur kurang yakin dan beralih ke tempat lain, di mana. Kalau pergi ke Johor ke, NS ke, Pahang ke, Perak atau Terengganu atau Perlis, dalam Malaysia juga. Tapi kalau ke negara lain, jangan salahkan Pakatan Rakyat pulak. Sebab yang control dan jaga MITI tu orang UMNO. UMNOlah yang gagal urus kalau pelabur cabut lari.

UMNO dan BN tak payah buat program juara rakyat. Rakyat dah puas dah. Dah macam-macam slogan. Tradisi membela rakyat konon. UMNO dah lama jadi juara rakyat. Juara bermaksud ketua. Tapi Juara yang rakyat takut. Apa UMNO tak boleh pikir ke sebab apa rakyat tak mau dah juara-juara ni.

UMNO kata PR ni burung kakak tua, tapi UMNO sebenarnya burung kakak tua yang dah Bangka . Dah nyanyuk. Pandai janji tapi lupa janji. Dia yang janji, tiba-tiba dia kata orang lain janji. Dia tak tunai janji, dia kata orang tak tunai janji.

Sudah-sudahlah. Duduk di Kementerian Pelajaran satu apa pun tak buat. Semua buka buku lama. Lepas tu kata benda baru. Bagi kerja bertimbun-timbun pada guru, lepas tu kata nak buat kajian beban guru. Dia bagi beban, lepas tu nak kaji beban.

Guru-guru pun bila nak sedar dok kena tipu aje. UMNO nak jadi juara rakyat, tapi bermusuh dengan pakatan rakyat. Bila murid Tanya, guru bingung nak jawab.

1 ulasan:

PEMIMPIN UMNO SKRG SEMUA TAK CERDIK berkata...

SALAM,
PR BURUNG KAKAK TUA? UMNO TAKUT KAT BURUNG KAKAK TUA SEBAB BURUNG KAKAK TUA PAKATAN RAKYAT SELANGOR NI TAHU SIAPA CURI PASIR DI SELANGOR SELAMA INI...