08 Julai 2010

'Ratu Ular' berkurung dengan 100 ular di KB

24 Rejab 1431 H

Digelar 'Ratu Ular', Puteri Nur Ariyani Saiful Yazan akan menjadikan pengalamannya tinggal bersama 100 ekor ular berbisa selama sebulan pada pameran ular di Kota Baharu sebagai persediaan untuk mengadakan pertunjukan di Korea Selatan pada November depan.

Gadis berusia 24 tahun dari Taiping, Perak itu berkata sekalipun bentuk pertunjukan di Korea Selatan belum ditentukan namun beliau menjangka cabaran yang dihadapi tidak kurang hebat daripada yang bakal dilaluinya di sini.

"Saya akan berkurung bersama 100 ekor ular berbisa selama sebulan dalam bilik kaca kecil pada pameran ini," katanya kepada Bernama selepas perasmian Pameran dan Pertunjukan Ular di Muzium Negeri di Kota Baharu.Pameran itu dijadual berlangsung selama sebulan bermula hari ini.

Mengulas lanjut, Puteri Nur Ariyani berkata jemputan ke Korea Selatan itu adalah kali pertama baginya walaupun telah banyak kali mengadakan pertunjukan serupa di seluruh negara.

"Saya telah menceburi bidang ini sejak lapan tahun lepas dan kini lebih mengenali dan menghayati hidupan reptilia ini," katanya menambah pernah 'berkurung' bersama ular tedung senduk seberat lima kilogram.

Beliau juga menafikan penggunaan ilmu batin bagi menangani patukan haiwan berbisa itu sebaliknya bergantung kepada pengetahuannya mengenai reptilia terbabit.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: