08 Julai 2010

Besar ertinya hubungan Turki-Israel di mata Obama

24 Rejab 1431 H

Dunia Islam semestinya menyambut baik sikap ahli Parlimen Jerman yang telah meluluskan usul untyk menggesa Israel menamatkan sekatan terhadap rakyat Gaza. Malah sikap sepakat yang dilakukan oleh parti pihak kerajaan campuran yang terdiri daripada 3 parti beserta juga denga anggota parti pembangkang untuk bersama-sama sepakat menekan Israel perlu menjadi contoh bagi negara umat islam yang kadangkala masih teragak-agak menetukan polisi terhadap keganasan israel.

Seperti biasa usul sebegini akan ditentang juga oleh tali barut Isreal di negara itu. Majlis Pusat Yahudi di Jerman menyuarakan rasa marah terhadap kerajaan Jerman yang bersedia turut serta menekan Isreal. Jika ingin disorot semula, mungkin masih ada sikap anti Yahudi yang menebal di kalangan rakyat Jerman yang rata-ratanya serik dan faham benar dengan sikap talam dua muka rakyat yahudi di negara itu sejak sebelum Perang Dunia Kedua.

Dalam masa yang sama, Barrack Obama yang pada awal kemunculannya dianggap sebagai wira mempertemukan blok Barat-AS dengan dunia Islam serta diharapkan mengurangkan ketegangan Islamofobia, kini semakin menunjukkan sikap menyokong keganasan Israel.

Kenyataan Obama yang seolah-olah bernada ugutan kepada Erdogan bahawa desakan Turki untuk pengadilan kes Mavi Marmara dilakaukan oleh pihak antarabangsa mungkin akan memberi ‘backfire’ atau kesan buruk terhadap Turki. Alasan Obama ialah, kemungkinan pihak sukarelawan yang terbunuh dan tercedera itu sebenarnya menjadi punca serangan Komando Isreal terhadap mereka.

Alasan ini adalah alasan biasa bagi pihak penzalim yang cuba mengugut mangsa yang membuat aduan atau inginkan keadilan terhadap mereka. Ayat Obama yang bersifat ugutan ini cukup mendedahkan sikap biasa AS iaitu sekutu kuat keganasan israel di bumi palestin.

AS terdesak untuk mengugut Turki selepas Erdogan mengumumkan akan menilai semula hubungan Turki dengan Israel yang telah sekian lama terjalin sejak Revolusi Sekular 1924 dahulu. Parti AKP yang dianggotai oleh Erdogan memang sejak awal berkuasa (malahs ejak era Parti Refah) memang berniat untk menghapuskan hubungan diplomatik dan mengurangkan kuasa tentera Turki yang kuat mempertahankan sekularisme dan hubungan diplomatik dengan Isreal.

Turki yang disekularkan pada suatu ketika dahulu adalah suatu usaha besar Zionis dan Freemason untuk menghapuskan payung besar umat islam seluruh dunia. Turki yang disekularkan oleh seorang yahudi Doemiah Turki iaitu Mustafa Kamal diharapkan akan menjadi benteng kepada kebangkitan Palestin. Lantaran itu Sultna Abdul Hamid II digulingkan, serta tanah jajahan Turki seperti Palestin dan bumi Syam diagihkan kepada kaum Yahudi dan British.

AS juga ingin mengekalkan kegencatan ketenteraan Turki yang selama ini menjalinkan hubungan ketenteraan dengan Israel. Dengan pengaruh Israel, segala elemen kebangkitan ketenteraan Islam akan dapat dikawal. Hal inilah yang berlaku kepada Jepun yang mana sejak tahun 1945 lagi, ketenteraan Jepun berada di bawah payung nuklear dan WMD Amerika.

Nyata, ugutan Erdogan untuk menarik kembali jalinan diplomatikn dengan Isreal adalah uguta yang cukup berkesan kepada dunia pakatan persenjataan AS-Isreal malah ia lebih berkesan daripada sindiran Erdogan terhadap Shimon Peres di World Economic Forum 2009, Davos.

Tiada ulasan: