14 Ogos 2010

Ketika Dua Orang Muslim Saling Memancung

3 Ramadhan 1431 H
Oleh: salman azmi

Dari Abi Bakrah Nufai’ bin al-Harith ra.hu bahawa sesungguhnya Nabi saw telah bersabda : Jika dua orang Muslim bertemu dengan pedang kedua-duanya, maka pembunuh dan yang dibunuh akan berada didalam neraka.

Saya berkata : Ya Rasulllah, tak apalah dengan pembunuh, tetapi kenapa pula dengan yang dibunuh ?Baginda berkata : Sesungguhnya dia pun sangat ingin membunuh sahabatnya.(HR al-Bukhari dan Muslim)

1.Seseorang itu mendapat dosa jika berusaha membuat jahat walau hajat jahatnya tidak tercapai dan walau dia sudah mendapat padah didunia, apatah lagi penjahat yang tercapai hajat jahatnya.

2.Dua orang Muslim yang saling berbuat jahat antara satu sama lain mendapat dosa yang lebih besar. Apatah lagi jika mereka berusaha saling membunuh kerana Rasulullah saw sudah menjanjikan neraka bagi mereka.

3.Fokus Rasulullah saw dalam hadis ini adalah 2 orang Muslim yang berniat jahat, bukan yang ingin mempertahankan keselamatannya, hartanya dan orang lain.

4.Sunnah bertanya jika tidak faham seperti yang dilakukan Abu Bakrah ini.

5.Terkadang, sunnah kita menggunakan kiasan, seperti Rasulullah menyebut ‘bertemu dengan pedang kedua-dua mereka’, iaitu saling hendak berbunuh.

6.Sunnah menggunakan kun-yah, iaitu gelaran abu (bapa) atau ummu (ibu). Seperti mana Nufai’ bin al-Harith dipanggil sebagai Abu Bakrah. Rasulullah saw sendiri dipanggil Abu al-Qasim (Bapa al-Qasim – nama anaknya)

7.Abu Bakrah r.a tidak kekal dengan agama kufurnya seperti bapanya yang tidak memeluk Islam. Oleh kerana itu dia didoakan ‘radiyallahu anhu’.

1.Sunnah mendengar, mengambil pelajaran dan menyampaikan hadis Rasulullah saw seperti apa dilakukan oleh Abu Bakrah r.a ini.

Tiada ulasan: