09 Oktober 2010

HT Menegakkan Khalifah Guna Sistem Demokrasi

29 Syawal 1431 H
Oleh: Mohd Rizal Abd Raman

Akhir-akhir ini terdapat di celah-celah saluran komunikasi cuba untuk menyuarakan bantahan dan kritikan terhadap satu parti politik yang ditubuhkan secara sah di negara kita yang dikenali sebagai HT

ana tidak minat untuk menerangkan apakah sebenarnya HT ini kerana berpandangan apa sahaja pertubuhan yang selari dengan Islam haruslah kita menjaga batas-batas ukhwah walaupun berbeza Fikrah namun mempunyai tujuan yang tetap sama iaitu menegakkan Islam di tanahair ini.

Walaubagaimanapun diatas dasar pengalaman yang ada dimana tidak dapat mengelak daripada “bertembung” dengan HT ini dan hasilnya pastilah komunikasi diantara beberapa pihak yang berbeza fikrah.

Pertamanya pertembungan ini bukan berlaku dalam keadaan tidak sengaja , kerana melalui pengalaman2 lepas , mereka amat gemar untuk memberikan komen-komen melalui media baru yang bercambah di alam siber ,

dengan cara tidak dijemput , mereka mengutamakan komen-komen provokasi daripada penerangan, ini memberikan kesan yang tidak baik dikalangan “tuan rumah” dimana mereka hadir tanpa diundang dan meninggalkan komen2 yang berbaur tidak mesra alam.

Hasilnya , apa yang dapat disimpulkan , penulis mendapat satu petunjuk berdasarkan pengalaman2 , berkomunikasi dan bermuzakarah dengan mereka ini dan wajar untuk dikongsi bersama sahabat2 yang berminat untuk mengetahui modus operandi dan fakta-fakta hujah yang mereka ciptakan berdasarkan fikrah mereka yang akhirnya memakan diri sendiri.

Oleh kerana PAS ialah sebuah parti yang jelas dan tersusun program tarbiyahnya dan kebanyakan pemuda dan nisa' PAS diberikan kefahaman yang jelas tentang perjuanganan gerakannya , malah Penyokong dan pendokong PAS amat serius dalam apa sahaja perkara yang berkaitan dengan perjuangan Islam maka kebanyakan mereka menjadikan PAS sebagai sasaran.

HT menyerang PAS hanya kerana PAS sebuah parti politik yang menggunakan Demokrasi sebagai wasilah dan menggunakan sistem pilihanraya sebagai penentu untuk memilih kepimpinan yang akan membawa hasrat gerakan islam ini untuk merealisasikan menegakkan sumber-sumber Islamiyah Di Malaysia.

Fasa 1 : HT akan berkomunikasi dan menyatakan bahawa siapa yang mengikut sistem selain islam ianya dianggap Thaqut iaitu ingkar dan golongan yang menggunakan demokrasi tidak wajar diberi peluang dalam menegakkan Islam kerana sudah sistem itu sahaja amat kotor kerana ianya dicipta oleh barat , bagaimana ingin menegakkan islam di dalam sebuah sistem yang kotor?

Hujah fasa 1 : Baiklah , HT menyerang mereka yang menggunakan Sistem Demokrasi sebagai Thaqut , malah menyatakan bahawa Demokrasi adalah Haram Qatie.

Tahukah anda bahawa HT didaftarkan sebagai sebuah PARTI POLITIK Di Malaysia , sebagai sebuah parti , sudah tentu mereka yang mendaftarkan HT akan menandatangani R.O.S dimana wajib mengakui bahawa Malaysia adalah sebuah negara Perlembagaan Parlimen dan menggunakan Demokrasi?.Dan mereka menandatanganinya , jika tidak maka tidak wujud lagi HT sebagai Parti Politik.

Bagi mereka yang berfikir logik , bagaimana HT sendiri menerima Demokrasi dan dalam pada masa yang sama menentang golongan yang menerima Demokrasi?, ianya ibarat HT memakai kasut lalu marah kepada orang yang lalu-lalang juga memakai kasut , marah kerana mereka memakai kasut , tidaklah orang yang dimarahi itu hanya menggeleng kepala dan mengatakan mereka ini golongan Kusut???

Fasa 2 : Apabila hujah ini berjaya diberikan kepada HT , sepatutnya mereka menjelaskan kekusutan yang mereka alami ini , tetapi tidak , satu perasaan ego akan menguasai mereka dan mereka akan membalas dan mengakui “Ya kami parti politik , tetapi kami tidak menyertai pilihanraya”

Hujah : Baiklah , HT tidak menyertai pilihanraya , tetapi ayat itu seperti mencuri di tengah hari di depan orang ramai malah lebih memalukan di hadapan ahli keluarga sendiri dan disaksikan tuan kedai , dan berlalu keluar tanpa ada perasaan bersalah!.Agak pelik parti politik tidak menyertai pilihanraya , terpulang , mungkin ini parti politik hanya suka-suka.

Tahukah Anda , HT sebenarnya bertanding di dalam pilihanraya dan meletakkan calon di Palestin menentang Hamas dan Fattah!

Apabila hujah ini diberikan dengan fakta ' ada yang terus lari dan menghantar mesej kepada inbox anda (tidak lagi dihadapan comment / reply yang boleh disaksikan oleh ramai orang) dengan ayat ini “ana tidak terlibat dengan mana-mana gerakan atau jemaah” - anda nilai sendiri ,

apakah ada seorang pejuang yang mengaku tidak berada di dalam mana-mana jemaah , padahal perjuangan islam melalui usaha jamaah dan bukannya individu , apa yang dapat disimpulkan , individu ini hanya berminat untuk bermain-main dengan perasaan egonya sendiri!

Kesimpulan FAKTA FASA 1 & FASA 2 = HT menerima dan menggunakan Demokrasi dan menyertai Pilihanraya!

FASA 2.5 = Fasa ini dinamakan fasa 2.5 kerana tidak layak dinamakan Fasa 3 kerana hujahnya bukan menjawab fakta tetapi terus menyerang dengan mengatakan fakta hujah 1 & 2 membuktikan PAS melindungi demokrasi dan bukannya melindungi perjuangan islam dengan ayat yang lebih sopan versi HT “

Nantikanlah hukuman tuhan bagi mereka yang melindungi DemoCrazy!!!” - bagi anda sendiri , apa yang anda fikirkan , mereka masuk ke rumah anda tanpa salam , mengkritik suasana di dalam rumah anda , kemudian membawa keluar barang-barang anda dan apabila anda menegur , mereka katakan inilah golongan yang terlalu sayangkan harta! - ???

FASA 3 = Fasa ini menunjukkan bahawa , HT akan sentiasa mempunyai hujah , walaupun mereka belum menjawab hujah fasa 1 & 2 mahupun fasa 2.5 dengan FAKTA.baiklah saya sebagai tuan rumah meraikan sahaja , barang2 sudah dibawa keluar , selepas itu meminta air dan kuih-muih pula, kebetulan tuan rumah ini jenis faham untuk berhadapan dengan orang-orang yang kusut.

Sambil minum dan mengunyah kuih , mereka menyatakan pula sambil nadanya agak kendur sedikit... “oh , tidak apa , sebenarnya pilihanraya tidak haram tetapi hanyalah mubah!” .

Hujah 3 : Apa ini semua??? , apa yang mereka mahukan??? . Sepatutnya dari awal fasa 1-3 semuanya sudah kita fahami lantas sudah beberapa generasi pimpinan gerakan islam sudah kita ketahui ,

malah pilihanraya mejadi tempat untuk kita bergerak bertugas dan ianya sudah sinonim dengan kita dan mereka ini datang hanya untuk menyatakan pilihanraya adalah mubah dan masa mula2 datang menyatakan demokrasi haram Qatie???.

Pada ketika ini , anda merasakan bahawa masa yang diperuntukkan amatlah tidak berbaloi lansung!

Fasa 3.5 = Fasa ini untuk mereka menyatakan bahawa , tidak apa menghantar wakil dalam parlimen asalkan wakil itu bertujuan untuk menegakkan islam...

Hujah 3.5 : baiklah jadi benarlah HT menggunakan Sistem Demokrasi , Menyertai Pilihanraya dan jika menang ada wakil yang akan bercakap untuk menegakkan islam.

Meleraikan sedikit kekusutan: Jadi tak apalah antum nak komen suasana di dalam rumah ana , kerana antum berminat menghiasi rumah antum seperti rumah ana , oleh itu bawa masuk lah balik barang2 ana yang antum

ambil itu dan ana telah halalkan makan- minum kuih-muih dan minuman itu kerana menjadi adab tuan rumah untuk melayan tetamu walaupun hanya itulah makanan yang tuan rumah ada pada hari ini!

Jika ini bukanlah artikel Ilmiah , nantikan kajian Ilmiah Tesis yang dijalankan oleh Sekumpulan Pensyarah Universiti yang sedang berjalan..diharapkan agar ianya lebih ilmiah!.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bukan ahli pertubuhan politik mahupun pertubuhan seperti HT tetapi tidak pernah tidak mengundi malah menyebelahi Parti Islam. Persoalan 1, dalam demokrasi jika 3 pihak bertanding pilihanraya, A mendapat 30%, B 30% dan C 40% apakah C layak menjadi wakil sedangkan 60% rakyat tidak menyetujuinya.