20 Oktober 2010

Menangani politik perkauman BN

11 Zulkaedah 1431 H
Oleh : Li Fook Gao

MINDA NAIB PRESIDEN PAS

Jika saudara mempunyai sebarang soalan yang ingin ditanya kepada ketiga-tiga Naib Presiden PAS, sila hantarkan soalan saudara ke sembangnaibpresidenPAS@gmail.com. Pemilihan soalan pembaca adalah bergantung keistimewaan soalan dan juga budi bicara pengelola kolum ini.

MARI KITA SEMBANG BERSAMA…

Datuk Tuan Ibrahim (TITM), Salahuddin Ayub (SA) dan Datuk Mahfuz Omar (MO)

Selamat membaca!

Soalan 1:

Apa pandangan dan strategi Naib Presiden sekalian terhadap serangan MCA dan Umno terhadap PAS dan DAP di mana:

i. Umno sering memberitahu orang Melayu, PAS kuda DAP dan jikalau Pakatan Rakyat berkuasa, Melayu akan hilang kuasa...

ii. MCA pula sering memberitahu orang Cina, bahawa DAP memperkuatkan PAS dan memberi amaran kepada orang Cina bahawa PAS akan berkuasa sekiranya Pakatan Rakyat menang.

TITM: Apabila BN dan Umno menggunakan isu perkauman bagi menyerang PAS dan DAP; maka ia telah melakukan kesilapan besar; kerana isu perkauman walaupun boleh menimbulkan sentiman perkauman dan kebimbangan antara sesuatu kaum, tetapi ia boleh menjerumuskan negara kepada krisis perkauman dan mengancam ketenteraman awam.

Ini bermakna Umno dan komponen-komponen parti BN akan melakukan apa sahaja isu demi menarik sokongan rakyat kepada mereka.

Isu PAS jadi ‘kuda tunggangan DAP” atau ‘DAP memperkudakan PAS dan kalau PR menang, PAS akan menerajui negara dengan dasar negara Islamnya’ dan pelbagai bentuk yang berkisar pada isu yang hampir sama.

Bagi saya untuk menjawab persoalan ini ialah data dan fakta yang menunjukkan di Malaysia, tiada satu pun parti politik yang boleh memerintah secara sendirian; melainkan saling perlu antara semua parti dalam gabungan untuk membentuk kerajaan, maka isu seperti ‘kuda tunggangan’ tidak akan timbul.

Bilamana PAS berjaya memerintah Kelantan lebih 20 tahun, apakah wujud kegelisahan di kalangan masyarakat Cina kerana ia diabaikan demi menjaga orang Melayu?

Demikian juga, bilamana DAP menguasai Pulau Pinang, apakah ada pencabulan hak Melayu di Pulau Pinang berlaku?

Soal isu kemiskinan Melayu dan pelbagai isu yang dibangkitkan di Pulau Pinang kini oleh pimpinan Umno ia tidak lebih dari mendedahkan kegagalan pemerintahan mereka selama lebih 50 tahun di sana.

Di samping itu, isu perkauman sempit yang dimainkan oleh media yang kononnya Melayu akan hilang kuasa kalau PR menang, ternyata hanya provokasi bagi menakutkan orang Melayu sahaja; sedangkan hakikatnya kalau PAS menang berjaya mengalahkan Umno, maknanya ia masih di kalangan orang Melayu; hanya bertukar daripada Melayu yang rasuah, menyeleweng, khianat kepada Melayu yang lebih baik-InsyaAllah.

SA: They are singing the old songs. Mereka masih menggunakan pendekatan lama yang telah usang. Dalam era politik baru hari ini, saya yakin rakyat Malaysia telah faham dan ketahui track record setiap parti yang berada di negara kita ini.

Jadi, saya tidak perlu bimbang dengan tohmahan-tohmahan itu – kerana itulah senjata mereka untuk menjadi lebih rasis, mereka cuba untuk menggunakan politik ugut, yang menjadi modal penting mereka dengan menggunakan media di negara kita.

Bagi saya, kita jangan hiraukan dengan serangan-serangan itu, yang penting parti-parti yang wujud dalam Pakatan Rakyat ini – kita kena menunjukkan satu rekod yang baik dan persembahan yang menyakinkan, dan apa yang lebih penting daripada itu ialah terus bekerja kuat untuk mencapai matlamat kita untuk mencapai Malaysia ke arah yang lebih baik.

MO: Ini politik dongeng dan lama yang dibawa oleh Umno dan MCA. Mereka tak berupaya untuk mengajak orang Melayu untuk menyokong Umno ataupun orang Cina menyokong MCA dan mereka tahu kemarahan orang Cina terhadap MCA itu begitu tinggi.

Tendensi orang Melayu sekarang pula semakin menjauhkan diri daripada Umno, jadi mereka cuba menjauhkan orang Cina dan orang Melayu ini daripada DAP dan juga PAS. Realitinya, itu menunjukkan politik terdesak Umno dan MCA yang sedang ditolak masyarakat dan rakyat.

Soalan 2:

Bagaimana Naib Presiden melihat peranan penulis blog dalam menyemarakkan sokongan rakyat kepada PR dalam PRU ke 13, dan bagaimana untuk menangani penulis blog yang tidak membina kekuatan jamaah, sebaliknya menjadi golongan yang menyusahkan jamaah?

TITM: Penulis blog memainkan peranan yang sangat besar dalam menyalurkan maklumat yang betul dan menyemarakkan sokongan rakyat kepada PR; terutamanya dalam menghadapi PRU ke 13.

Kerana itu, setiap maklumat yang disampaikan mestilah mendapat maklumat yang benar dan boleh dipertanggungjawabkan, bukan sahaja di dunia bahkan apa yang ditulis akan juga perlu dipertanggungkan di akhirat.

Lantaran itu, penulis blog perlu membina kekuatan jamaah, bukan sebaliknya. Ada di antara maklumat yang ditulis, mungkin tidak sesuai untuk tatapan umum dan tidak membina kekuatan jamaah; maka ia tidak perlu dibentang untuk tatapan umum, tetapi perlu dsalurkan kepada orang berkenaan sahaja; kerana itu, setiap artikel yang ditulis berlu ada asas bagi membantu jamaah dan parti; bukan sebaliknya.

Persoalan utama ialah kesedaran bahawa apa jua yang ditulis mempunyai implikasi dosa dan pahala, maka tentulah amat besar pahala andainya kita dapat melahirkan kesedaran pembaca untuk menjadi seorang hamba Allah yang bertaqwa; dan alangkah besarnya dosa seandainya tulisan atau blog yang berupa fitnah, berita palsu dan kefasadan lainnya.

Bagi saya kalau tidak mampu membantu jamaah, jangan menyusahkan jamaah dengan penulisan dan link blog kita kepada blok yang tidak syarie.

SA: Keywordnya cuma satu sahaja – penulis blog ini mesti bertanggungjawab. Fakta yang dikemukakan mesti tepat, dan tidak terjebak dalam satu scenario di mana orang boleh kata kita sama saja dengan puak-puak atau penulis-penulis blog yang berada di sebelah sana itu.

Jadi, kita perlu jadi penulis yang bertanggungjawab, kita mempunyai komitmen yang begitu tinggi untuk membuat penambahbaikan kepada parti dan mesti dalam kerangka disiplin dan akhlak yang boleh menjadi contoh kepada orang lain.

MO: Saya melihat bahawa kedua-dua kelompok itu mempunyai peranan masing-masing – satu penulis blog yang menyemarakkan sokongan masyarakat dan rakyat kepada PAS and khususnya PR… ini satu yang sangat berharga kerana kita memanfaatkan teknologi yang ada ini untuk menyalurkan mesej dan membentuk fikiran kepada masyarakat dan rakyat.

Ini merupakan ruang yang sangat berkesan ketika ini kerana teknologi ini digunakan oleh ramai orang. Saya mengucapkan terima kasih kerana penulis-penulis blog yang menulis tanpa sebarang bayaran atau imbuhan daripada parti, tetapi mereka sanggup menghabiskan masa berfikir dan kewangan mereka untuk menyalurkan maklumat.

Pada masa yang sama, saya juga menghormati penulis-penulis blog yang terdiri daripada anggota jamaah yang agak begitu kritikal terhadap parti dan juga kepimpinan.

Jadi, walaupun kadang-kadang tulisan mereka itu boleh memberikan kesan yang tidak baik dari sudut menjadikan persepsi masyarakat dan rakyat kepada parti PAS agak negatif, tetapi saya melihat di sebaliknya tulisan-tulisan itu saya hargai dari sudut untuk mengingatkan diri saya agar tidak terlanjur, tidak tersilap dalam membawa haluan parti.

Soalan 3:

Bagaimana caranya rakyat dapat menghubungi pemimpin-pemimpin PAS dengan senang?

TITM: Pimpinan PAS bukan jenis pimpinan yang penuh dengan protokol untuk berjumpa. Pengalaman saya dan sepanjang pengetahuan saya, kebanyakan pimpinan PAS adalah pimpinan yang sangat mudah ditemui, dari Mursyidul Am sehinggalah pimpinan cawangan.

Kalau sukar berjumpa, bukan kerana protocol, tetapi kerana kesibukan memenuhi program parti atau masyarakat.

Paling mudah berjumpa di masjid selepas solat waktu kerana itu, merupakan rutin wajib bagi pimpinan.

SA: Saya rasa mereka boleh berhubung dengan mudah sahaja, boleh sms dan berhubung terus nombor handphone kami – dan boleh menegur kami di mana-mana saja kami berada sehingga kami duduk di warung-warung di kaki lima pun, kami rasa itulah peluang terbaik untuk rakyat berbual dengan kami.

Bagi saya sendiri, saya rasa itu tidak menjadi satu halangan – di mana-mana sahaja kita boleh berjumpa, apatah lagi dengan era IT yang ada pada hari ini – melalui Facebook, blog dan Twitter, kita lebih senang dihubungi.

MO: Bagi saya, untuk rakyat berhubung dengan kepimpinan PAS – pertama sekali kita kena memanfaatkan teknologi-teknologi moden yang ada sekarang ini, teknologi IT Facebook, Twitter dan sebagainya.

Yang pentingnya bukan bagaimana untuk rakyat menghubungi tetapi bagaimana pimpinan parti itu menyediakan ruang untuk rakyat menghubungi mereka – inilah yang paling baik dan penting.

Namun kalau ruang berhubung itu diberi, dan kita gagal memberikan apa-apa respon kepada rakyat dan masyarakat yang bertanya – saya rasa itu amat tidak wajar sebab setiap orang yang menghubungi kita itu sangat mengharapkan untuk diberi maklum balas, dihargai dan paling tidak pun, jika pandangan mereka tidak betul, kita harus betulkan kembali pendapat mereka.

Sebab itu, saya rasa kedua-dua pihak mempunyai peranan. Pada masa yang sama, orang yang menghubungi pemimpin itu harus melihat kesibukan-kesibukan pemimpin tersebut dan apabila kedua-dua ini dapat memahami antara sama lain, saya percaya bahawa kita dapat mewujudkan satu suasana hubungan yang lebih mesra di antara rakyat dan pemimpin-pemimpin PAS.

Dan pemimpin haruslah ambil peluang untuk lebih banyak turun ke padang untuk mendekati rakyat. Pemimpin juga harus memprogramkan dirinya dan bukan diprogramkan – kalau diprogramkan beliau sudah bertukar menjadi seorang bangsawan - pemimpin tidak boleh bersifat bangsawan,

pemimpin mesti bersifat negarawan – beliau mesti memprogramkan dirinya – beliau mesti turun padang dan bukan mengharapkan sanjungan orang kerana beliau mesti menyantuni dan menyanjungi orang lain – itulah seorang negarawan yang ulung.

Jika beliau seorang yang mengharapkan sanjungan dan sirih pinang orang, beliau seorang pemimpin bangsawan yang tidak mungkin faham realiti sebenar keadaan rakyatnya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: